Nieuws
Schooljaar 2023-2024
We hadden een fijne laatste dag voor de kerstvakantie. De kinderen hebben geholpen met opruimen, lekker gespeeld. Er is een enorme Kaplatoren gebouwd en we hebben de sneeuwman gekeken met het discolichten naam. De kinderen van groep 3 hebben een lees Challenge meegekregen, totdat ze kunnen blijven oefenen in vakantie ook hebben de kinderen van groep 3 vrijkaarten gekregen voor het schaatsen. Fijne vakantie iedereen!
Lezen, groep 3 las voor het eerst in het veilig en vlot boekje. Ze waren echt super enthousiast en vinden het te gek dat ze kunnen lezen. Bij elke kans gingen ze zitten lezen in de leeshoek!
Ons schooljaar is weer begonnen! De eerste weken staan in het teken van de Gouden Weken. In deze weken wordt er een stevig fundament gevormd voor een goede groepsvorming met een fijne sfeer. Daarom zijn er in de eerste week verhalen en tekeningen gemaakt over de vakantie, er werden ik-tekeningen gemaakt, er werden regels gevormd en er wordt uiteraard veel samen gespeeld en gewerkt!
Schooljaar 2022-2023
U kunt ook berichten bekijken op onze Facebook pagina (prinses margrietschool Terschelling).
Vandaag mocht groep 1-2-3 weer op pad met de boswachter! Boswachter Wanda heeft de kinderen eerst van alles uitgelegd over hommels. Daarna mochten de kinderen in groepjes op zoek gaan naar bloemen met stuifmeel. Als afsluiting speelden de kinderen een potje tikkertje: 2 kinderen waren een hommel en als je getikt werd, werd je een bloem. En tussendoor werden er prachtige bosjes bloemen geplukt door de kinderen. Het was weer heel interessant en leuk. Dit was de laatste keer dit jaar, maar volgend jaar mogen we gelukkig weer een paar keer mee.
Wat hebben we een feest gehad tijdens onze schoolavond ‘Het Sprookjesbos’. Met alle kinderen van de hele school had iedere groep een eigen invulling bedacht. De kinderen van groep 1-2-3 hebben een fantastisch toneelstuk neergezet over Sneeuwwitje en de 17 dwergen. Wat hebben de kinderen hard geoefend en veel plezier met elkaar gehad. Trots op onze kanjers!
Groep 1-2-3 is bij Naturalis!
Het huidige thema in onze groep 1-2-3 is “dinosaurussen”. De kinderen smullen ervan en hadden dan ook veel vragen bedacht over dino’s. Het is helaas te ver om even een bezoekje te brengen aan Naturalis, maar we konden wel een online gastles aanvragen. En wat was dat leuk! We kregen wat fossielen te zien van onder andere de Tyrannosaurus Rex en de Triceratops (wist je dat je dat uitspreekt als ”trie-see-raa-tops” met de klemtoon op de raa?) en daarna mochten we vragen stellen aan de dino-expert. We kregen onder andere te zien hoe dinopoep eruit ziet en we weten nu dat niemand eigenlijk echt weet hoe een dinovel eruit ziet. De kinderen lieten ook nog wat speelgoeddino’s zien voor de camera, om te vragen welke dino’s dat waren. Het was enorm leerzaam. Bedankt Naturalis!
Vandaag stond in het teken van Pasen Vanmorgen was iedere groep bezig met werken rondom Pasen: groep 1-2-3 was eieren aan het versieren met loose parts, groep 4-5 was aan het vermenigvuldigen met de paashaas en eieren en groep 6-7-8 deed een Zweeds renspel. Na de fruitpauze gingen we op pad om paaseieren te zoeken. Het was een mooie zoektocht en we hebben enorm veel paaseieren gevonden. En traditiegetrouw mag degene uit groep 7 die het gouden ei vindt, volgend jaar de paashaas zijn!
In onze groep 1-2-3 wordt volop gespeeld en geleerd. Zowel binnen als buiten! Benieuwd naar onze klas en de manier waarop we werken? Kom dan morgen met uw peuter kijken tijdens onze inloopochtend. De peuters mogen dan meespelen en voor de ouders is er alle gelegenheid om rond te kijken en vragen te stellen. Wees welkom, morgen 22 maart van 8.30 tot 9.30!
Bezoek aan ’t Behouden Huys
Ons Letterfeest in gr 1-2-3!
Uitleg over kabels leggen én een excursie
Hoera, er is sneeuw!!
Onze groep 1-2-3 is bezig met het thema winter, maar de sneeuw en kou bleef maar uit… We hadden de hoop al opgegeven, maar toen… kwam er ineens een enorme hagelbui over het eiland! Groep 1-2 was aan het gymmen, dus groep 3 is snel naar buiten gegaan om heel veel hagel te verzamelen voor in onze watertafel. Wat was dat leuk! De kinderen gingen er meteen mee bouwen (eindelijk sneeuwpoppen maken!) en experimenteren. Krijg je ijs met een lepel kapot of lukt dat beter met een vork? En wat gebeurt er als het smelt? Het was een heerlijke, leerzame dag.
Opening Kernconcept: Evenwicht en Kringloop
Een van de doelen die de komende weken centraal staat is: Ik zorg goed voor mezelf en blijf in ‘balans’. We hebben het over de balans tussen rust en inspanning, veel eten en weinig eten, gezonde voeding en minder gezonde voeding. Vanmiddag ontdekten de kinderen van groep 1 t/m 7 welke voedingsmiddelen gezond en minder gezond zijn. De zelf meegebrachte lege verpakkingen werden gesorteerd. De kinderen van groep 1/2 leerden eerder al wat ‘sorteren’ betekent en konden fantastisch helpen. Er ontstonden mooie gesprekken over bijvoorbeeld suikers, nutri-score, koolhydraten… wat een samenwerking!
Schoolreis Op een grote paddenstoel…
Leren lezen
Vandaag, na een week letters leren in groep 3, was het tijd voor het eerste dictee. Het waren maar 3 letters, maar daar konden we al een mooi dictee mee doen. De kinderen waren supertrots op zichzelf. En terecht!
Schooljaar 2021-2022
juli
juni
Mei
April
Wat zijn we fijn aan het werk met het Kernconcept Groei & Leven.
Maart
februari
‘Juf, wij willen een spreekbeurt houden over de ruimte!’, zei gr. 3. De onderwerpen werden gekozen: Pluto, Jupiter, de aarde, de zon en de maan. De hulp van gr. 4-5 was hierbij zo fijn! Zij hebben hun kennis en vaardigheden ingezet en daardoor is een mooie samenwerking ontstaan. Leren op school doe je samen!
Januari
Wij besteden in ons onderwijs altijd veel tijd aan lezen!
De Nationale Voorleesdag van woensdag 26 januari paste dan ook goed in ons onderwijsaanbod. Onze ouderraad zorgde voor een lekker broodje tijdens de lunch!
In gr 1-2-3 zijn we gestart met het thema winter: een iglo bouwen, een winterlandschap schilderen, lekker onder een dekentje je boodschappenlijstje schrijven en natuurlijk even uitproberen of de schaatsen passen…
December
November
Het is volop herfst in groep 1,2,3!! De winkel is omgetoverd in een herfstwinkel, vol met bladeren, spinnen, paddenstoelen, pompoenen, heksenneuzen en kaboutermutsen. In de huishoek kunnen de kinderen een boodschappenbriefje maken met behulp van woordkaarten, stempels en potloden, om vervolgens boodschappen te doen. Daarna wordt er een heerlijke soep van de gehaalde boodschappen gebrouwen onder de paddenstoel. Ook in de rest van het lokaal is de herfst volop te zien en te voelen: er worden onder andere herfstbladeren getekend en met prachtige herfstkleuren ingekleurd, herfstwoorden geschreven en gestempeld, stippen van paddenstoelen geteld en….. we hebben zelfs een heuse vogeltelpost! Genieten!!
September
Gouden Weken
Wat een heerlijke Gouden Weken hebben wij achter de rug met onze kanjers. Wij zijn heel trots op de manier waarop de kinderen met elkaar samenwerken en hoe ze met elkaar omgaan. Er heerst gezelligheid, rust en vertrouwen in de klas. De kinderen leren veel van elkaar. Voor groep 3 was het wel even wennen om vaker stil te moeten zitten, op te letten en de concentratie te bewaren, maar wat doen ze het fantastisch. De extra speeltijd die wij ingelast hebben, hebben de kinderen ook hard nodig. Door geregeld tussendoor even lekker te kunnen bewegen en te spelen, kan erna weer extra gefocust worden op de lessen.
Bij de Gouden Weken hoort natuurlijk ook een schoolreis. De kinderen gingen als echte ontdekkingsreizigers op pad. Nadat er heel wat kevers, pissebedden en sprinkhanen onderzocht werden, gingen we hutten bouwen met de boswachter in het bos bij het Duinmeertje. Bij camping Cupido hebben we ons volgegeten met patat, kroketten, frikadellen en kipnuggets en erna fijn gespeeld bij het speeltuintje van camping de Kooi. En daar werden we ook nog getrakteerd op een ijsje! Een betere afsluiting van de dag kan je niet hebben! Moe maar voldaan werden de kinderen opgehaald door hun ouders. Wat een heerlijke dag!
Samen leren
Onze groep heeft sinds dit schooljaar een nieuwe methode van Veilig Leren Lezen (lezen en spelling). Bij iedere opening van een kern wordt een Ankerverhaal aangeboden, welke aan groep 1/2/3 wordt voorgelezen. Door dit gezamenlijk te doen, leren de kinderen veel van elkaar. En het is natuurlijk hartstikke gezellig! Ook de nieuwe letters die aan groep 3 worden aangeboden behandelen we gezamenlijk, zodat de kinderen van groep 1/2 alvast een voorsprong hebben! Deze letters hebben we al geleerd: i, k, m, s, p, aa, r, e, v, n. Dit betekent natuurlijk dat er door de kinderen uit groep 3 al heel wat woordjes gelezen kunnen worden. En dat lijken ze met veel plezier te doen.
Thema
‘Worden wat je wil’ is het onderwerp van de Kinderboekenweek van dit jaar. Daarom werken wij de aankomende periode met het thema ‘beroepen’. Dat gaat weer heel gezellig worden in de klas! Misschien zijn er wel ouders die iets over hun beroep willen vertellen… Of komt er iemand anders in de kring vertellen over zijn beroep?
Schooljaar 2020-2021
U kunt ook berichten bekijken op onze Facebook pagina (prinses margrietschool terschelling).
Juni
♻️?EVENWICHT & KRINGLOOP?♻️
Vandaag 2 juni, starten wij met ons nieuwe kernconcept: evenwicht & kringloop. Als echte biologen gingen wij met schepnetten en emmertjes aan de slag aan de oevers van Doodemanskisten. Er werden heel veel verschillende diertjes gevonden: de platworm, de kikkervis, de bloedzuiger, de libellenlarve en de geel gerande watertor (of was het nou een waterschorpioen?). We hebben ons heel erg vermaakt bij Doodemanskisten en zullen hier het komende kernconcept vaker te vinden zijn, omdat we meedoen met het slootjesonderzoek van het IVN Natuureducatie! Joepie!
April
Samen spelen
Voorbereidend schrijven
Oerol project dag 4: Rustdag. Zoveel gedaan en beleefd. Dan nu tijd voor even echte rust. In de midden en bovenbouw een yoga les via het digibord. In de onderbouw iets kleiner gemaakt. We hebben op heel zachte muziek, op ons kleedje, op heerlijke plekjes in de klas geluisterd naar een droomverhaal. Sommige kinderen waren bijna echt vertrokken naar dromenland. Daarna hebben we er over getekend en nog een paar echte yoga oefeningen gedaan. Superdag! Morgen de afsluiting!
In de onderbouw kregen wij in het kader van het kernconcept Materie een prachtige voeldoos gemaakt door groep 4 en 5. Spannend!! Wat zou er in zitten? En dan niet mogen kijken maar alleen voelen. Nog spannender! We mochten allemaal 3 dingen noemen en beschrijven. Is het groot, klein, hard of zacht? Wat denk je dat het is… en waar is het van gemaakt? Prachtig om te zien hoe er steeds meer details gevoeld werden. Daarna hebben we gekeken of het klopte wat wij gevoeld hadden. Er werden onderzoeksvragen geformuleerd: Waar is het van gemaakt en hoe is het gemaakt? Daar gaan we de komende weken een antwoord op proberen te vinden.
Februari
Een week om niet snel weer te vergeten. Wat een fijne week weer na de thuiswerk-periode. De fietsen werden ingeruild voor sleetjes tussen de fietsenrekken. Kou, ontdekken, verwonderen, sneeuw, ijs, smelten, water, warm aankleden, sleeën en nog veel meer. Wat hebben we in de onderbouw ervan genoten op school!
Leren moet je DOEN! En dat is wat wij deden vandaag. Groepsopdrachten, leerzame spellen, lekker (buiten) spelen. Wat een fijne start!
Januari
De digitale wereld is ook in deze crisistijd een belangrijk en succesvol (!) onderdeel in de leefwereld van onze leerlingen.
December
Vrolijk Kerstfeest en een heel gelukkig Nieuwjaar namens alle kinderen én juffen van de Prinses Margrietschool!
Op Facebook staat een bericht over de opening van ons nieuwe kernconcept: Binding. De foto’s die we vanmiddag hebben gemaakt van de opdracht die de kinderen hebben gedaan zijn zo gaaf en delen we graag!
Groep 1 t/m 4 heeft schilderijen van Vincent van Gogh nageschilderd. Hierbij hebben ze gelet op de beroemde ‘streepjes’ methode.
Groep 5 t/m 8 hebben gewerkt met clair-obscur. Ze hebben goed gekeken naar composities op bekende schilderen van Rembrandt van Rijn en Johannes Vermeer en hebben die life nagemaakt. Daarvan hebben ze foto’s gemaakt.
Als klap op de vuurpijl hadden ze een verrassing in petto: de juf werd de klas uit gestuurd. Bij terugkomst hadden ze met elkaar de Nachtwacht nagespeeld! Wat zijn wij trots op onze kinderen!
November
Natuurmandela’s
Wat hebben we een gezellige middag gehad! De kinderen van groep 6-7-8 hadden als huiswerkopdracht spullen verzamelen in het bos. Zij hebben die spullen meegenomen om samen met ons herfst Mandela’s te maken. Dat vonden wij erg leuk!
Sint Maarten
We hebben prachtige lampionnen gemaakt, wat zijn we trots! Op woensdag 11 november hebben we eerst een proefrondje gelopen. Wat vond iedereen het in het dorp leuk om onze liedjes te horen!
September
Vandaag is de Kinderboekenweek gestart. Vanmorgen zijn we in de leestentjes heerlijk voorgelezen door de kinderen van groep 5-8. Na de pauze kwam Ria Bergsma langs met een hele boel boeken in de kring. De kinderen mochten daaruit een boek kiezen die ze leuk leken en daar even uit lezen. Ze vertelde ons over de bibliotheek en dat je daar ook je eigen boekjes mag uitkiezen.
We leerden over verschillende soorten boeken en Ria las ons voor uit het boek van Beer in de bibliotheek. De kinderen kregen een voorleesgids mee naar huis en een kleurplaat van de Kinderboekenweek.
Kom eens langs bij de bibliotheek in Midsland! Tot 18 jaar kan uw kind gratis lid worden van de bibliotheek.
Lezen is ontzettend belangrijk. Niet alleen is ‘lekker’ lezen en genieten van boeken fijn, maar goed kunnen lezen is nodig bij alle vakgebieden.
Het stimuleren van het lezen is belangrijk. In de onderbouw begint dat met voorlezen en samen boekjes bekijken. Dat doen we op school, maar ook thuis kunt u dat met uw kind doen. Voorlezen stimuleert het inlevingsvermogen, de liefde voor boeken en lezen. Het versterkt de relatie tussen voorlezer en kind. Het werkt rustgevend, verhoogt de schoolresultaten en draagt bij aan het zelfvertrouwen. Ook verhoogt het de concentratie en dat kinderen zich beter kunnen uiten.
Hoe meer de kinderen lezen en hun woordenschat vergroten, hoe makkelijker het leren en lezen voor hen wordt.
Augustus
We gaan nu al bijna 3 weken weer naar school. En wat is het fijn iedereen weer te zien!
De eerste weken op school worden ook wel “gouden weken” genoemd. En deze zijn zeker óók in de onderbouw belangrijk. Want naast alle regeltjes en routines ( gewoontes van de dag)is het zo belangrijk dat wij een gezellige, hechte groep worden, waarin iedereen op elkaar kan vertrouwen en waar wij eerlijk kunnen/ durven zijn.
We leren die eerste weken vooral dat iedereen dingen heeft waar hij/zij heel goed in is, maar ook dingen waar je iets minder goed in bent. Dat fouten maken mag, want van proberen kan je leren. Dat iedereen erbij hoort in de klas en dat wij elkaar helpen. Maar ook: De ruimtes en materialen, daar zijn wij met elkaar verantwoordelijk voor.
En wat een pareltjes en smeltmomenten leveren die weken ons op. Geweldig!
Het Kernconcept waar wij dit schooljaar mee starten is Macht en Regels. En welk thema past daar beter bij in de onderbouw dan Agent en boef!
Spannend en genieten voor de kinderen. Boef haalt wel hele domme streken uit. Hij kan echt nog niet opruimen en maakt er een bende van in de klas. Steelt lijm en plakt daar van alles en iedereen mee vast. En van een lijmwerkje in onze klas maakt hij een puinhoop. Wat een geluk dat onze kinderen al die dingen al wel goed weten. En zo worden de regeltjes en routines geboren en worden ze samen met de kinderen tot afspraken van ons allemaal gemaakt. Gelukkig zorgt agent er iedere keer voor dat alles weer goed komt.
De komende weken werken we zeker nog aan dit thema, want er valt nog zoveel te beleven en te leren met agent en boef. Er komt een politiebureau met gevangenis en natuurlijk allerlei spullen voor het rollenspel.
En dus kwam dat prachtige verkeersplein wel helemaal als een cadeautje. Daardoor kunnen wij nog beter schakelen met agent en boef naar het verkeer. Want ook daar zijn natuurlijk allemaal regeltjes nodig. Heerlijk om te zien hoe alle kinderen van groep 1,2,3 hun inbreng hebben; ieder op zijn eigen niveau. Want: Wij spelen en leren van en met elkaar.
>>>Schooljaar 2019-2020<<<
Juni
Wat is het fijn dat alle kinderen weer op school zijn! Op het schoolplein samen buitenspelen en hoe fijn is het dat de kinderen van onze groep de grote kinderen weer ontmoeten: ‘Wat leuk je weer te zien!’, ‘Wat ben je gegroeid!’ en ‘Zullen we samen voetballen?’
Hieronder in de foto’s is te zien dat de kinderen volop genieten en leren in onze groep 1-2-3. Deze prachtige werkwijze garandeert een hoge kwaliteit van onderwijs waar wordt ingespeeld op wat het kind nodig heeft en wordt uitgedaagd, betrokkenheid tussen kinderen ertoe doet en eigenaarschap van iedere leerling wordt vergroot!
Maart
Bulgaarse armbandjes.
Vandaag kwam Hristo binnen met voor alle kinderen een armbandje. In de kring hebben we het even gehad over Bulgarije en waarvoor deze armbandjes zijn. De kinderen vonden het erg leuk en lief. Even geprobeerd om hier wat meer over te kunnen vinden. Klik hier voor meer informatie.
Heel erg bedankt Hristo!
Februari
De opening van het kernconcept Groei en Leven vond eind februari plaats. Op de foto’s zijn de kinderen druk in de weer met bouwen van het skelet van het menselijk lichaam en natuurlijk worden er verbandjes bij de knuffels aangelegd!
Kerstkaarten brengen bij de Stilen 19 oktober 2019
Vanmorgen gingen we met groep 1/2/3 naar de Stilen. We hadden zelf Kerstkaarten geknutseld op school. Deze gingen we brengen bij de ouderen in de Stilen. We zongen kerstliederen en hebben alle ouderen een Kerstkaart gegeven. Wat een fijne ochtend.
Staatsbosbeheer 7 oktober 2019
Maandagmiddag werden we opgehaald door Feline van SBB. Eerst gingen we het hebben over de herfst en wat je het mooiste vindt aan deze maand. We kregen het over dieren die voedsel verzamelen. We mochten zelf even egels zijn die hun wintervoorraad verzamelden. Daarna gingen we kijken bij elkaars verzamelde voorraad. Appels, bramen, bessen, munt, rozenbottels en nog veel meer. Deze wintervoorraad moest vervolgens goed verstopt worden tegen andere dieren. We deden vervolgens nog een leuk spel. De gaai kan heel goed eikels verstoppen. Twee kinderen waren gaaien en die moesten de eikeltjes te pakken zien te krijgen. Een heerlijke middag in de natuur.
Schoolreis 19 september 2019
’s Ochtends kwamen de kinderen prachtig verkleed op school. In de kring hebben we gekeken wie in hetzelfde sprookje thuishoorden. Juf Janneke heeft het sprookje Sneeuwwitje voorgelezen. Daarna zijn we met de bus naar Formerum gegaan. Aangekomen bij Camping Nieuw-Formerum hoorde we ineens iets in het bos. We gingen met zijn allen kijken. Tjebbe keek bovenaan de trap of hij wat zag. Wat was het spannend. En bovenaan lag een piraat te slapen. En wat had in hij zijn hand? Het toverstafje van de fee! De piraat moest het toverstafje wel teruggeven aan de fee, want alleen die kon de schatkist openen met haar toverspreuk. Daar zat een een schatkaart in. Samen gingen we opzoek naar de schat. We vonden hem, daarin zat voor iedereen een lekker schatkistje.
Vervolgens gingen we in groepjes verschillende spelletjes en opdrachten doen. Diamantenloop, parcours lopen met de 7mijls laarzen, sprookjesbos huisje bouwen, toverstafje knutselen en bloemen zoeken. Maar bij het bloemen zoeken moesten de kinderen oppassen voor de krokodil!
Daarna gingen we lopend naar de Molenbaan om hier te genieten van een welverdiend frietje. Daarna mochten ze lekker spelen en zelf een ijsje uitkiezen. Wat hadden we een heerlijke dag met prachtig weer. Zeer geslaagd!
De volgende dag nog even gekletst over het schoolreisje. De kinderen vonden bijna allemaal de piraat het leukste van de schoolreis!
>>>schooljaar 2018-2019<<<
juni 2019
Tijdens het kernconcept Macht & Regels hebben alle kinderen met elkaar een auto tentoonstelling gemaakt. De introductie bestond uit de Cars film en de betekenis van de begrippen: charisma, functie, visie, ambitie en status. De kinderen hebben deze begrippen in hun auto’s verwerkt en het is een fantastisch resultaat geworden!
Mei 2018
In het kader van De Week van het Openbaar Onderwijs verzorgde de Ouderraad op donderdagmiddag 21 mei een beweegmiddag voor alle kinderen van de Prinses Margrietschool op het oude voetbalveld. Een gigantische, mega stormbaan en een springkussen stonden er klaar en de kinderen hebben naar hartelust gespeeld. Wat hebben we genoten en wat is het mooi om te zien hoe de kinderen van groep 1, 2 en 3 werden geholpen door de kinderen van groep 7 en 8!
April 2019
Vrijdag 26 april heeft groep 1, 2 en 3 vogelnestjes gemaakt van natuurlijke materialen. Vanmorgen keken ze naar de live stream van het project ‘Beleef de Lente’ van een nest van de ooievaar. En wat hebben de kinderen gezien….??? Een grote verrassing voor de kinderen, want er werd een ooievaarsjong geboren!!
Hoera de Paashaas is aangekomen. Alle leerlingen hebben met elkaar paaseieren gezocht bij Dodemanskisten. Het gouden ei is gevonden door een leerling van groep 7!
Maart 2019
De maand maart stond in het teken van de schoolvoorstelling.
Een kleine wolk ontstaat in de woestijn. Het is er warm en de wolk is helemaal alleen. Hij wil op reis. De wind neemt hem mee. Eerst over Afrika, vervolgens over andere werelddelen. De wolk ontdekt dat overal verschillen zijn en er niet altijd even goed voor de aarde wordt gezorgd. Ook merkt de wolk dat hij niet altijd een wolkje blijft. Zo maakt hij kennis met mede-wolken. Samen kunnen ze regenen en sneeuwen. Zijn vriend de wind blijft niet altijd bij hem. Maar gelukkig vinden ze elkaar weer en komt de wolk uiteindelijk terug in de woestijn.
De basis van de voorstelling is een vooraf uitgewerkte verhaallijn, gebaseerd op het prentenboek ‘Kleine wolk’ van Bard Bothe. De verhaallijn wordt uitgespeeld door Kleine Wolk en Wind en verteld door de Verteller. Alle scenes in de voorstelling zijn bedacht door de leerlingen zelf. Ook is er veel samenwerking tussen de verschillende groepen. Zo maken leerlingen uit groep 7/8 een dans voor de kleuters en begeleiden hen daarbij.
Onze groep verbeeld de scene de wolkendans: De kleuters zijn verkleed als wolken. Naast de kleine wolk en de wind komt er steeds meer bewolking. De kinderen doen een dansje met elkaar. Twee kinderen uit groep 7/8 hebben de kleuters al die tijd begeleid en geholpen. Zij hebben deze dans bedacht. We dansten op de muziek van Bedrich Smetana – Die Moldau’.
Groep 3 zong en danste mee met groep 4/5/6. Ze zongen het lied ‘In de jungle’, waarbij ze hun zelfgemaakte maskers (van de dieren uit de Big Five) showen. Ook dansen ze op de muziek van Shakira ‘Waka waka’.
De tweede scene die onze groep verbeeld is die van de regen. De wolken moesten regenen. We hebben samen met groep 1/2/3 een regenlied ingestudeerd. Dit liedje was van Sesamstraat – schuilen. We hebben genoten van alle talenten van de kinderen en hebben samen een prachtige voorstelling neergezet.
Oktober 2018
Op maandag 10 oktober had groep 1/2/3 een uitstapje met Staatsbosbeheer. Om 12.30 werden we opgepikt om naar het bos te gaan. We hebben daar geleerd over spinnen, zelf een spin nagemaakt met onze lichamen, spinnen gezocht in het bos en bekeken in een insectenpot (dat is een potje met een vergrootglas erin), zelf een spinnenweb gemaakt met spullen uit de natuur en als afsluiting hebben we een tikspel gedaan waarbij één iemand de spin was en de rest van de groep een insect speelde. Het was een enorm leerzame en leuke middag.
September 2018
Op woensdag 19 september ging groep 1/2/3 op schoolreisje. Het thema was cowboys en indianen. De kinderen mochten dan ook verkleed naar school komen. Na een rondje door de buurt, stapten we de bus in richting camping Nieuw Formerum. Na een wandeltocht na de camping aten en dronken we eerst wat met elkaar. Daarna mochten de kinderen lekker spelen en knutselen. Er waren allemaal spellen mee die aansloten bij het thema en daarnaast mochten de kinderen ook lekker vrij spelen. Na een tijdje vertrokken we naar het Wrakkenmuseum, waar de kinderen lekker in de piratenboot mochten spelen. Als lunch kregen de kinderen lekker een patatje met een ijsje toe. Het was een heerlijke dag en alle kinderen (en de juffen!) hebben zichtbaar genoten.