Maand archief

Nieuws

Schooljaar 2023-2024

U kunt ook berichten bekijken op onze Facebook pagina (prinses margrietschool Terschelling).

Kernconcept EnergieĀ 

We werken aan het Kernconcept Energie en onderzoeken welke fossiele brandstoffen er zijn en wat je daarmee kunt doen. Maar ook wat is nu eigenlijk duurzame energie?

Deze slideshow vereist JavaScript.

Winterweer

Deze slideshow vereist JavaScript.

Welkom in het Boeken Restaurant van groep 4-5

In dit bijzondere restaurant proeven de kinderen aan verschillende soorten boeken. Lees je liever een verhaalboek of een informatief boek? Verslind je strips of kun je niet genoeg krijgen van een gedichtenbundel? In ons buffet is alles te vinden om een heerlijk leesmenu samen te stellen. En zo maken de kinderen kennis met verschillende genres en wordt de boekensmaak ontwikkeld.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Schoolreis

Afgelopen weken zijn de kinderen van de Prinses Margrietschool op kamp of op schoolreis geweest in het kader van de Gouden Weken. Dit zijn de eerste weken van het schooljaar, waarin veel aandacht wordt besteed aan groepsvorming. Groep 1, 2 en 3 startten hun schoolreisje bij het Duinmeertje. Rond 12 uur vertrok het gezelschap naar camping De Kooi waar patat en een ijsje werd gegeten. Daarna mochten de kinderen spelen in de speeltuin. De kinderen van groep 4 en 5 begonnen met een speurtocht, daarna gingen ze bowlen in hotel Schylge en na een lunch in de speeltuin bij de jachthaven gingen de kinderen sleepnetvissen met de Viking. De kinderen van groep 6, 7, 8 hadden een meerdaags uitje en mochten drie dagen op kamp op camping De Kooi.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Schooljaar 2022-2023

Een knap staaltje vakoverstijgend werken: meerdere vakken komen samen in een opdracht. Bij rekenen leerden de kinderen van groep 4-5 over inhoud, in een verhaal over een geit leerden ze moeilijke woorden (woordenschat) en bij tekenen oefenden ze hoe je in een paar stappen een geit kunt tekenen.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Wat hebben we een feest gehad tijdens onze schoolavond ‘Het Sprookjesbos’. Met alle kinderen van de hele school had iedere groep een eigen invulling bedacht. De kinderen van groep 4-5 hebben een prachtig toneelstuk neergezet van Peter en de Wolf. De kinderen hebben zelf de poppen gemaakt waar zij tijdens de voorstelling het verhaal mee uitbeelden. De muziek samen met het acteerwerk van de kinderen was ongelooflijk mooi. Wat een prachtig proces hebben de kinderen met elkaar doorlopen!

Deze slideshow vereist JavaScript.

Vandaag stond in het teken van Pasen šŸ£ Vanmorgen was iedere groep bezig met werken rondom Pasen: groep 1-2-3 was eieren aan het versieren met loose parts, groep 4-5 was aan het vermenigvuldigen met de paashaas en eieren en groep 6-7-8 deed een Zweeds renspel. Na de fruitpauze gingen we op pad om paaseieren te zoeken. Het was een mooie zoektocht en we hebben enorm veel paaseieren gevonden. En traditiegetrouw mag degene uit groep 7 die het gouden ei vindt, volgend jaar de paashaas zijn!

Deze slideshow vereist JavaScript.

Lapbook

Vol trots presenteren de kinderen van groep 6/7/8 hun Lapbook aan de kinderen van groep 4/5. Met de kijkvraag ā€˜wat valt je op aan het Lapbook van de ander en welke tip neem je mee?ā€™ bekeken de kinderen elkaars werk. Volgende week maken de kinderen van groep 4-5 hun Lapbook af, met ongetwijfeld mooie ideeĆ«n uit groep 6/7/8. Wat een samenwerking! Lapbook: een creatieve manier om gevonden informatie te ordenen, onthouden, presenteren en evalueren.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Wij maken pasta!
Gisteren hebben alle kinderen van onze school pasta gemaakt. Juf EsmĆ© heeft in alle groepen samen met de kinderen pastadeeg gemaakt en uitleg gegeven over hoe de typische Toscaanse pasta ā€˜picciā€™ wordt maakt. Iedereen kreeg hun eigen pasta mee naar huis om te koken en te op te eten.
Rekenvaardigheden zoals nauwkeurig wegen, aflezen van een weegschaal en meten met een maatbeker werden zo spelenderwijs geoefend.
Ook het samenwerken en weten waar je eten vandaan komt stond deze dag centraal.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Kerststukjes
Vandaag mocht het eindelijk weer: kerststukjes maken met de hele school!
Na de uitleg van kerststukjesexpert Karin, mochten de kinderen lekker aan de slag. Het was een gezellige middag zo samen en de resultaten zijn weer prachtig! De stukjes staan nu nog op school, zodat iedereen ze kan bekijken. Later deze week gaan ze mee naar huis.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Kinderboekenweek

Afgelopen maandag waren Richard v.d. Veen en Elske van Rees namens ’t Behouden Huys op school. Richard vertelde een spannend verhaal over Gi-Ga groene en andere enge zeemonsters. De kinderen hebben daarna hun eigen zeemonster gemaakt. Wat was dit leuk!!

Deze slideshow vereist JavaScript.

Start schooljaar
Het schooljaar is weer begonnen. Tijdens het Kernconcept Binding staan de Gouden Weken centraal: elkaar leren kennen. We leren over ik en de ander, tot welke groep(en) we behoren en waarin we van elkaar verschillen.
De kinderen krijgen de Ik-doos mee naar huis. Hierin mogen een paar spulletjes die zij in de klas aan de andere kinderen presenteren.
We gaan op pad met de boswachter en leren van alles over paddenstoelen.
De persoonlijk leerdoelen worden geĆÆntroduceerd. De kinderen mogen zelf een leerdoel kiezen waar zij stapsgewijs aan werken. Een leerling uit groep 8 wilde bijvoorbeeld leren om een tekenles te geven in groep 4-5. Dit heeft zij gedaan. Het was een succes!
Er is veel aandacht voor lezen. In de zomervakantie hebben de kinderen een boek mee gehad naar huis. Hiermee hebben we een ‘boekenspeeddate’ gedaan.Ā  Rekenen doen we niet alleen op de tablet met SNAPPET, maar ook met een prentenboek als basis. In het boek Raar staan allemaal rare, gespiegelde dieren. De kinderen leren spiegelen op papier. De Brede School West heeft een nieuwe bibliotheek. Deze is geopend op 30 september door de wethouder van onderwijs, mevrouw Hoekstra en kinderboekenschrijver Fred Diks.
De schoolreis naar Sanjessafari was een fantastische dag!

Deze slideshow vereist JavaScript.

De Boschplaatexpeditie
Wat een ervaring: de Boschplaatexpeditie van woensdag 7 op donderdag 8 september!
De kinderen van groep 5, 6, 7 en 8 onderzochten daar het strand, de duinen en de kwelder. En ze mochten een nachtje op de Boschplaat slapen. Een unieke belevenis!

Deze slideshow vereist JavaScript.

Schooljaar 2021-2022

Juli
Juf Tessa en juf Anouk gaan onze school verlaten.
We gaan jullie missen!

Deze slideshow vereist JavaScript.

Mei en juni

ā˜€ļøHEERLIJK weer om BUITEN te LERENā˜€ļø Tafels van vermenigvuldigen oefenen op het schoolplein: de kinderen van groep 4 en 5 zijn bloedfanatiek! Ons onderwijs vindt niet alleen plaats in de school. We gaan er regelmatig op uit: het eiland als klaslokaal. Zo brengen we een bezoekje aan de nieuwe tentoonstelling over de Lutine in museum Het Behouden Huys, de kinderen leren over de vloek van de Lutine. Ook gaan we tijdens Oerol naar de voorstelling Human Time Tree Time van Klub Girko. De kinderen kijken ademloos naar de evenwichtskunstenaars in het bos. Ook op sportief gebied zijn we van de partij tijdens het schoolvoetbaltoernooi in Midsland.

Een aantal leerkrachten op school zijn druk bezig met het inrichten van een nieuwe schoolbibliotheek voor de Brede school West. Vanaf volgend jaar krijgt de bibliotheek een andere plek in school en kunnen alle kinderen van de BSW gebruik maken van de uitgebreide collectie. Dit schooljaar is de collectie al aangevuld met prachtige nieuwe boeken vanuit De Bibliotheek op School. Ā Ook volgend jaar komen daar weer nieuwe boeken bij!

ā€˜Met de Bibliotheek op school slaan onderwijs, bibliotheek en gemeente de handen ineen en komt er dagelijks aandacht voor leesplezier en mediawijsheid op school Ć©n thuis. We willen kinderen en jongeren stimuleren om meer te lezen. En ze leren om beter en verstandiger om te gaan met internet, sociale media en games. De Bibliotheek helpt op basisscholen en middelbare scholen om deze doelen te bereiken. Dat doen we met deskundige lees/mediaconsulenten, Ā met inspirerende boeken en met een goede digitale lees- en leeromgevingā€™. Bron: www.debibliotheekopschool.nl.

Onze leesconsulent van de Bibliotheek op School, Hanna Ruig, Ā komt regelmatig op school om enthousiast over nieuwe boeken te vertellen. Zij neemt dan nieuwe boeken mee, die wij toe kunnen voegen aan de schoolbibliotheek. Ook doen we regelmatig mee aan boekpromoties zoals: ā€˜Scoor een boekā€™ en ā€˜Vakantielezenā€™.

Deze slideshow vereist JavaScript.

April
Opening kernconcept Groei en leven: groep 1 t/m 5 is tijdens een lentewandeling op zoek gegaan naar voorjaarsbloemen. Ieder groepje kreeg een klembord mee waarop ze noteerden welke bloemen ze hoe vaak tegenkwamen. We hebben een mooi rondje gelopen en zijn enorm veel bloemen op heel veel verschillende plekken tegengekomen. We zagen narcissen, krokussen, blauwe druifjes, paardenbloemen, madeliefjes en sneeuwroem. Later verwerkten we deze gegevens weer in een staafdiagram. Ook maakten de kinderen een verticale groentetuin. Daarin was aandacht voor het hele proces: van het maken van de verticale tuin met een oude palet en lege petflessen, tot het planten van de zaadjes. De kinderen kennen nu de functies van de verschillende onderdelen van een plant en bloem (stamper, stuifmeel) Ć©n ze weten meer over kruisbestuiving en insectenbestuiving. Daarnaast hebben de kinderen geleerd over verschillende soorten eieren, bevruchting, broedtijd en nestgedrag. Ter afsluiting van het Kernconcept Groei en Leven gaven de kinderen van groep 1 t/m 8 hun kijk op de verschillende levensfases van de mens weer in toneelstukjes. Zo had groep 1/2/3 een gedicht over geboorte en werd er een pop geboren. Het leven van een schoolkind en puber werd uitgespeeld. In de volwassentijd werd er getrouwd en bij de ouderen zagen we dat het lopen moeizaam ging met een stok of rollator.Ā 

In het kader van de Week van het Openbaar Onderwijs Terschelling werd er een opruimactie georganiseerd op alle openbare scholen. Ook onze school deed daar aan mee. In de duinen achter school en bij Dodemanskisten werd allerlei troep opgeruimd. De gehele week stonden onze scholen open om eens een kijkje te komen nemen. Heeft u dit gemist? Geen probleem, u bent altijd welkom in onze groep. Ter afsluiting van de Week van het Openbaar Onderwijs Terschelling was er een fantastische sport- en speldag georganiseerd voor alle leerlingen van het basis- en voortgezet openbaar onderwijs op Terschelling.

Tijdens onze Paasviering werden er eieren gezocht in de duinen achter school, verstopt door de ‘echte’ Paashaas.

 

Deze slideshow vereist JavaScript.

Maart

Vrijdag 11 maart hadden we de Afsluiting van het Kernconcept Tijd & Ruimte. Wauw, wat hadden de groepen 4-8 een leuke les vandaag! In overleg en samenwerking met ā€˜t Schylger Jouw in Midsland heeft de leraar aardrijskunde Martin de Lange voor ons een hele gave les bedacht, gemaakt en gegeven. Op ā€˜t Schylger Jouw gingen we zelf onze eigen vulkanen maken en uiteindelijk ook echt laten uitbarsten!

Deze slideshow vereist JavaScript.

Februari
‘Juf, wij willen een spreekbeurt houden over de ruimte!’, zei gr. 3. De onderwerpen werden gekozen: Pluto, Jupiter, de aarde, de zon en de maan. De hulp van gr. 4-5 was hierbij zo fijn! Zij hebben hun kennis en vaardigheden ingezet en daardoor is een mooie samenwerking ontstaan. Leren op school doe je samen!

Deze slideshow vereist JavaScript.

Januari
De kinderen van gr 3 t/m 8 werken aan persoonlijke leerdoelen. Aan de hand van het prentenboek ‘Val, sta op en schitter’ van Maaike Goedendorp wordt het proces van leren uitgelegd. De kinderen verbinden iets wat ze goed kunnen aan iets wat ze graag willen leren. Zo ook de kinderen in de foto’s, hun doel: beter leren uitleggen aan anderen. Dus zij bedachten een leuk gymspel: Annamaria Koekoek en hebben het spel net iets veranderd. Hun klasgenoten waren heel verrast toen ze het uitlegden en gingen spelen. Later die dag hebben ze het uitgelegd en gespeeld met de HELE school. Wat een kanjers!

Deze slideshow vereist JavaScript.

Op vrijdagmiddag hebben we met de groepen 3 t/m 8 keuzemiddag. De kinderen kunnen o.a. kiezen voor: kickboksen, schilderen, flipperkast maken en drama.
De afgelopen twee vrijdagen voerden twee drama-groepen hun toneelstuk ā€˜Drama op het Drakeneilandā€™ en ā€˜Het magische bordspelā€™ op. Helemaal zelfbedacht, geregisseerd en gespeeld! Aan de lachende gezichten in het publiek, en het daverende applaus naderhand, was te zien en te horen hoe fantastisch ze dit hebben gedaan!

Deze slideshow vereist JavaScript.

December
Het kerstfeest vieren we dit jaar een weekje eerder, vanwege de Corona maatregelen hebben we een week eerder vakantie. Ā De kinderen komen om 8 uur op school, zodat we in het donker kunnen genieten van de sfeer en de versiering. We ontbijten allemaal in de klas, met de kerstlichtjes en de digitale open haard aan. Vervolgens met de bus naar Midsland om bij de SJT naar de disco te gaan en spelletjes te spelen. De kinderen en alle juffen en de meester genieten! Fijn dat iedereen zo snel om kon schakelen en we zo toch nog een kerstfeest konden vieren.

Deze slideshow vereist JavaScript.

In het speellokaal staat de stoomboot van Sinterklaas. Spelling kan hier ook! Lekker bewegen en al rennend woorden zoeken, noteren en controleren. En maar weer op zoek naar andere woorden die juf heeft verstopt!

Verder rekenen in de winkel die we in de klas hebben en natuurlijk bouwen in de bouwhoek. Wat een heerlijke dag!

Deze slideshow vereist JavaScript.

TAAL IS OVERAL!
Een les over voorzetsels kun je in het klaslokaal doenā€¦ maar het is natuurlijk VEEL leuker om met dit prachtige weer naar buiten te gaan en voorzetsels echt te beleven! Sint en Piet zijn overal te vinden .

Deze slideshow vereist JavaScript.


november

De week na de herfstvakantie begon goed met een excursie naar de reddingsschuur van de KNRM bij Paal 8 in het kader van de Zeeliedenherdenking. DeĀ kinderen van groep 5 en 6 luisterden naar het verhaal van de omgekomen redder Jan Ruijg. Na dit indrukwekkende verhaal mochten de kinderen de reddingsboten van binnen en buiten bekijken. Tijdens de Zeeliedenherdenking werden door twee kinderen van onze school bloemen gelegd bij het monument.

In de klas werkten we verder aan ons Kernconcept Energie. De kinderen ontdekten op de tijdlijn van de geschiedenis wanneer de fossiele brandstoffen zijn ontstaan en hoe snel wij die nu opgebruiken. We hebben gesproken over duurzame vormen van energie. Vervolgens ontwierpen de kinderen voertuigen voor de toekomst die aangedreven worden met duurzame er energie. Bij taal hebben we het over feiten en meningen, het schrijven van een artikel, een woordparaplu, een plaatje gebruiken om een moeilijk woord te begrijpen, zelfstandige naamwoorden en bijvoeglijke naamwoorden en enkelvoud en meervoud.Ā De taalopdrachten verwerken we in het thema van het Kernconcept.

De kinderen doen proefjes die met energie te maken hebben.

Bij rekenen oefenen de kinderen met klokkijken: analoog en digitaal. Ook rekenen ze met geld en oefenen ze verder met de rekenstrategieƫn.

Bij spelling spelling wordt geoefend met woorden met de lange en korte klank, ng en nk, ou(w) en au(w). Naast oefenen met het schrijven van de woorden, worden er ook veel spelletjes gedaan om de woorden te oefenen.

Natuurlijk maken de kinderen ook een lampion voor Sint Maarten op 11 november. De liedjes worden in de klas regelmatig geoefend.

 

Deze slideshow vereist JavaScript.

Oktober

In de klas oefenen de kinderen bij rekenen met vermenigvuldigen. Groep 4 rekent tot 100 en groep 5 tot 1000. Er wordt geleerd handig, in groepjes te tellen en grote hoeveelheden te schatten.

Bij taal is er veel aandacht voor het schrijven van teksten: op papier en op de computer. Ook leren de kinderen hoe zij een brief, kaart en e-mail moeten schrijven. De kaarten die ze maken worden opgestuurd naar de kinderen in groep 4/5/6 van obs ā€˜t Jok in Hoorn. Bij de opening van het Kernconcept Energie, dit jaar voor het eerst in samenwerking met obs ā€˜t Jok, hebben de kinderen elkaar ontmoet.Ā  Alle kinderen van de twee scholen verzamelden zich voor de opening van het Kernconcept op de parkeerplaats van paal 8. Daar stond vervolgens een heel arsenaal aan voertuigen klaar die allemaal worden aangedreven door een ander typeĀ  energie. Denkend hierbij aan zonne-energie, windenergie, brandstof, elektriciteit en pure spierkracht. Door middel van quizvragen liepen de kinderen langs alle voertuigen, waar ze van echte kenners ook nog eens een mooie uitleg kregen. Naast het kernconcept stond ook de ontmoeting van beide scholen centraal en werden er verschillende kennismakingsspelletjes gespeeld. De kinderen maken in de klas vervolgens van kosteloos materiaal hun droomvoertuig.

Voor de opening van de Kinderboekenweek maakten de kinderen, samen met de kinderen van de Vossersschool leestentjes door de hele school. Hier lazen ze vervolgens in hun favoriete boek. De Kinderboekenweek heeft dit jaar het thema ā€˜worden wat je wilā€™.

Museum Het Behouden Huijs organiseerde in het kader daarvan een spel waarbij de kinderen in een ren-je-rot setting allerlei vroegere werktuigen van verschillende beroepen leerden kennen.

Vlak voor de Herfstvakantie gingen we op schoolreis. Na een speurtocht door het bos kwamen we aan bij de tennisbaan voor een tennisclinic. De strandbus haalde ons vervolgens op voor een rit over het strand en bracht ons naar Hoorn. In het Hoornse bos bouwden we hutten en in het prachtige Breeklokaal van obs ā€˜t Jok aten we de lunch. Met een taxi werden we weer naar West gebracht.

In de afgelopen weken hebben de kinderen tijdens muziekles de verschillende instrumentengroepen geleerd: snaarinstrumenten, blaasinstrumenten, slagwerk en toetsen. Met een miniconcert door Danielle en Dick de Graaff van muziekschool De Notenboom werd deze lessenreeks afgesloten. Na het concert mochten de kinderen verschillende instrumenten uitproberen.

Deze slideshow vereist JavaScript.

September

Woensdag 22 september hadden we de knallende opening van ons nieuwe Kernconcept ENERGIE, samen met obs ā€˜t Jok uit Hoorn. Alle kinderen van de twee scholen verzamelden zich vandaag op de parkeerplaats van paal 8. Daar stond vervolgens een heel arsenaal aan voertuigen klaar die allemaal worden aangedreven door een ander type energie. Denkend hierbij aan zonne-energie, windenergie, brandstof, elektriciteit en pure spierkracht. Door middel van quizvragen liepen de kinderen langs alle voertuigen, waar ze van echt kenners ook nog eens een mooie uitleg kregen. Naast het kernconcept stond ook de ontmoeting van beide scholen centraal en werden er verschillende kennismakingsspelletjes gespeeld. Dit schooljaar werken we met de kernconcepten nauw samen met #obstjok.
Oost-West, samen op zā€™n best!

Deze slideshow vereist JavaScript.

Augustus

Het nieuwe schooljaar is begonnen. Welkom in groep 4 en 5!
We zijn nog maar kort op school en hebben toch al veel gedaan.

De Gouden Weken
De eerste weken staan in het teken van De Gouden Weken. We leren elkaar kennen, werken aan groepsvorming en de kinderen ontdekken wat ze dit schooljaar gaan leren. Om elkaar beter te leren kennen en afspraken te maken over hoe we met elkaar omgaan doen we veel gezamenlijke activiteiten in de klas. Iedere dag krijgt iemand de Ik-doos mee naar huis. Daar mogen ze een aantal spulletjes van thuis in stoppen, waarover in de klas vertelt wordt. Onze klassenmascotte Snoopy verstopt zich iedere dag in een andere la. Wie Snoopy vindt deelt de hele dag complimenten uit aan zijn/haar klasgenoten en is ā€˜Snoopy van de dagā€™. Aan het einde van de dag raden we die Snoopy in zijn laatje had. Samen hebben we de Gouden Regels opgesteld. Dit zijn afspraken die we met elkaar hebben gemaakt om er een gezellig jaar van te maken met elkaar.

Persoonlijke Leerdoelen
De kinderen hebben een Persoonlijk Leerdoel gekozen. Aan de hand van het boek Val Sta op Schitter leren de kinderen dat er een Ā aantal stappen nodig zijn om het doel te behalen. Deze stappen doorlopen we momenteel klassikaal, samen met de kinderen: begin (leerdoel bedenken), binnen-en buitencirkel (waar sta ik nu, waar wil ik naar toe?), stappenplan maken, aan de slag, reflecteren.
Nieuwsgierig? Neem eens een kijkje in de klas. Daar hebben we alles uitgewerkt op ons prikbord.

Rekenen, spelling en schrijven
Groep 4 is gestart met rekenen tot 100. Ze springen de tientallen en eenheden, schrijven ze op in het schrift en oefenen met het tellen in groepjes. Ook zijn we begonnen met sommen uitrekenen over het tiental (18+5=). Het werken op de tablet is bij veel kinderen favoriet. Daarnaast leren ze dat het uitrekenen in het reken-tekenschrift ook erg belangrijk is: noteer de denkstappen.
Groep 5 oefent met rekenen tot 1000. Getallen samenstellen, schatten. Ook ligt de nadruk op het goed inoefenen van de tafels van vermenigvuldigen. Deze zijn in groep 5 erg belangrijk omdat ze nodig zijn bij het uitrekenen van de deeltafels.
Bij spelling (het goed spellen en schrijven van woorden) heeft groep 4 geoefend met de verschillende klankengroepen en letterklanken (a, u, e, i, o en ook ui, eu, oe, ee, uu). Groep 5 heeft geoefend met samengestelde woorden (voetbal, tafelpoot). Klassikaal zijn we nu bezig met woorden met -ij- (ijsje-ij) en -ei- (eitje-ei). Spelling wordt op een laagdrempelige speelse manier aangeboden. Iedere week staat Ć©Ć©n categorie centraal. We beginnen de week met een startactiviteit (een boek, een woordposter, ā€¦). Gedurende de week zijn er verschillende verwerkingsvormen om de woorden te oefenen: lessen op de Tablet, spelletjes.
Sinds dit schooljaar hebben we een nieuwe schrijfmethode: Pennenstreken. Drie keer per week oefenen de kinderen het verbonden schrift. Het doel is om vlot te leren schrijven. Daarnaast is het verbonden schrift goed voor de fijne motoriek. Naast schrijven in het oefenboek doen we ook regelmatig korte activiteiten die de fijne motoriek bevorderen. De schrijfmethode sluit aan op de woorden die de kinderen oefenen bij spelling.

Engels, HVO en muziek
Miss Ingrid is weer begonnen met de muzieklessen in alle groepen. Elke woensdag krijgen de kinderen van groep 4 en 5 apart van elkaar een half uur Engelse les. Ingrid gebruikt daarvoor de methode Join In.
Elke maandag komt juf Ingrid Bouma bij ons in de groep. Zij geeft humanistisch vormingsonderwijs. Alles in deze lessen draait om: ā€˜zelf denken en samen levenā€™.
In de periode tot de herfstvakantie maken de kinderen onze groep kennis met alle muziekfamilies. De snaarinstrumenten zijn al aan bod geweest. De tweede familie is het slagwerk. Ook de blaasinstrumenten, toetsinstrumenten en elektronische instrumenten komen nog aan bod.

Deze slideshow vereist JavaScript.

 

 

Schooljaar 2020-2021

Juni

EVENWICHT & KRINGLOOP

Vandaag 2 juni, starten wij met ons nieuwe kernconcept: evenwicht & kringloop. Als echte biologen gingen wij met schepnetten en emmertjes aan de slag aan de oevers van Doodemanskisten. Er werden heel veel verschillende diertjes gevonden: de platworm, de kikkervis, de bloedzuiger, de libellenlarve en de geel gerande watertor (of was het nou een waterschorpioen?). We hebben ons heel erg vermaakt bij Doodemanskisten en zullen hier het komende kernconcept vaker te vinden zijn, omdat we meedoen met het slootjesonderzoek van het IVN Natuureducatie! Joepie!

Deze slideshow vereist JavaScript.

AprilĀ 

De Oerol voorbereiding is gestart in het thema de Partij voor Hoofdzakelijk Buitenspelen.Ā In de week van 12 april stond elke dag een activiteit gepland. De kinderen hebben een yogales meegemaakt, zijn op onderzoek gegaan: routes gewandeld en hebben daarbij geluisterd naar geluiden in de omgeving en in hun hoofd. Ze hebben een eigen rugzak versierd waar ze hun spulletjes in verzamelden.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Een vaas ontwerpen door vormen te knippen, beide zijden te beplakken. Daarna door mooie bloemen erbij te tekenen is in onze klas op de ramen een bloemenzee ontstaan!

Deze slideshow vereist JavaScript.

In het kader van het kernconcept Materie hebben we zoutdeeg gemaakt. Alle ingrediƫnten samengevoegd en kneden maar. Met het zoutdeeg hebben de kinderen bijen gemaakt. Want we hebben geleerd dat bijen heel belangrijk zijn om ons voedsel te maken! Het lied van Kinderen voor Kinderen Red de bij! hebben we naar hartenlust gezongen!

Deze slideshow vereist JavaScript.

Kernconcept Materie. Een proefjescircuit rondom het thema water en zeep stond centraal. De benodigdheden werden op tafels in de klas neergelegd. De klas was ingedeeld in groepjes en de kinderen kregen een werkboek. Hierin werd elk proefje stap voor stap beschreven. Wat een ontdekkingen hebben we gedaan!

Deze slideshow vereist JavaScript.

Tijdens een taalactiviteit hebben de kinderen in kleine groepjes een toneelstukje bedacht met vingerpoppetjes op satƩprikkers, die ze zelf hebben gemaakt. Ook werden de handpoppen gebruikt.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Dat het vandaag 1 april is, konden we in onze groep natuurlijk niet voorbij laten gaan! Vanochtend vertelde juf Marije met een omgekeerde emmer tegen de muur dat er een papegaaitje naar binnen was gevlogen en dat zij hem gevangen had en in afwachting was van de vogelbescherming. Anderhalf uur hebben de kinderen elkaar afgewisseld om de emmer vast te houden. Ze hoorden hem tjilpen, voelden hem bewegen en pikken. Het was heel grappig. Sommige kinderen baalden wel dat het niet echt was, was toch leuk geweest zo’n klassenpapegaai….

Deze slideshow vereist JavaScript.

Maart

Met de start van het nieuwe Kernconcept Materie heeft elke groep een voeldoos gemaakt. De kinderen van de andere groepen kregen onze voeldoos en raden maar wat er in zit… In de foto’s is te zien hoe we de voeldoos hebben gemaakt. We hadden een taakverdeling gemaakt wie wat ging doen. Apetrots zijn wij op hoe we het samen hebben gemaakt en ook op het resultaat!

Deze slideshow vereist JavaScript.

Goed leren schrijven is van groot belang, daardoor ontwikkelt de fijne motoriek, de oog-hand coƶrdinatie, het geheugen wordt getraind en je ontwikkelt je eigen handschrift. In de foto’s verhalen van de kinderen in het thema van ons Kernconcept Materie. We maken met de hele school een receptenboek, hier krijgen alle kinderen een exemplaar van. Heerlijk al die lekkernijen en lievelingshapjes in 1 boek!

Deze slideshow vereist JavaScript.

Februari

Leren moet je DOEN! En dat is wat wij deden vandaag. Groepsopdrachten, leerzame spellen, lekker (buiten) spelen. Wat een fijne start!

Januari

De digitale wereld is ook in deze crisistijd een belangrijk en succesvol (!) onderdeel in de leefwereld van onze leerlingen.
Zo biedt de Prinses Margrietschool onderwijs op maat voor individuele kinderen via adaptieve (online) lesmethoden, zoals Snappet, Rekentuin, Taalzee en Words and Birds en Pluspunt Rekenen.
Op deze manier is veel oefenmateriaal beschikbaar en geven wij feedback op maat, bijvoorbeeld als het kind nog meer oefenstof of uitleg nodig heeft.
En via MS Teams krijgen de kinderen nu hun leesinstructies van de eigen leerkracht.
Daarbij vinden wij de interactie met de kinderen van groot belang, zo worden in online gesprekjes vragen gesteld om het kind te motiveren en hen uit te dagen om zich te ontwikkelen. Want wat nu niet op school kan vanwege de coronacrises, organiseren wij online in het thuisonderwijs. Met succes, daar zijn wij echt trots op!

Deze slideshow vereist JavaScript.

December

Vrolijk Kerstfeest en een heel gelukkig Nieuwjaar namens alle kinderen Ć©n juffen van de Prinses Margrietschool!

Deze slideshow vereist JavaScript.

Op Facebook staat een bericht over de opening van ons nieuwe kernconcept: Binding. De fotoā€™s die we vanmiddag hebben gemaakt van de opdracht die de kinderen hebben gedaan zijn zo gaaf en delen we graag!

Groep 1 t/m 4 heeft schilderijen van Vincent van Gogh nageschilderd. Hierbij hebben ze gelet op de beroemde ā€˜streepjesā€™ methode.
Groep 5 t/m 8 hebben gewerkt met clair-obscur. Ze hebben goed gekeken naar composities op bekende schilderen van Rembrandt van Rijn en Johannes Vermeer en hebben die life nagemaakt. Daarvan hebben ze fotoā€™s gemaakt.
Als klap op de vuurpijl hadden ze een verrassing in petto: de juf werd de klas uit gestuurd. Bij terugkomst hadden ze met elkaar de Nachtwacht nagespeeld! Wat zijn wij trots op onze kinderen!

Deze slideshow vereist JavaScript.

NovemberĀ 

Sint Maarten, wij zijn er klaar voor!

Deze slideshow vereist JavaScript.

Oktober
Na een heerlijke herfstvakantie gaan we weer hard aan de slag.

Met spelling oefent groep 4 met verschillende klanken: korte klanken (a-e-i-o-u), lange klanken (aa, oo, uu, ee), twee-tekenklank (ui, eu, ie, ij, ei, ou, au) en medeklinkers. Ook oefenen ze de denkstappen toe te passen: ik luister naar het woord en zeg het hardop, ik verdeel het woord in klankgroepen of klanken, ik denk na (hoor ik iets bijzonders, wat is de regel), ik schrijf op, ik controleer. Dit is een belangrijke vaardigheid die nodig is om woorden correct te schrijven. We besteden hier veel aandacht aan. Groep 5 oefent met de categorieĆ«n: lange klank aan het eind van het woord, dan schrijf ik Ć©Ć©n klinker ( bijvoorbeeld: agenda), met -ee- als uitzondering (bijvoorbeeld: ’twee’), en woorden met -eeuw, -ieuw, -uw (bijvoorbeeld ‘nieuw’).

Bij taal oefent groep 4 met het maken van zinnen en leren ze de leestekens (punt, komma, vraagteken en uitroepteken). Groep 5 leert wat de stam van een werkwoord is en gaat aan de slag met de tegenwoordige- en verledentijd. Na de instructie van de onderdelen uit de leerlijn taal doen we de verwerking grotendeels binnen de thema’s van de kernconcepten. Zo schrijft groep 4 bijvoorbeeld zinnen bij het zelfgemaakte politiebureau. En groep 5 zoekt naar tegenwoordige- en verledentijdsvormen in teksten die passen bij het kernconcept. Zo wordt taal functioneel en blijft het beter hangen.

Bij rekenen oefent groep 4 verder met rekenen tot 100: sprongen van 5 en 10 op de getallenlijn, plus en minsommen. Groep 5 oefent met hoeveelheden schatten, de tafels van 11, 12 en 15 handig uitrekenen d.m.v. splitsen, plus en minsommen tot 1000 (waarbij we veel aandacht besteden aan de manier van uitrekenen en het opschrijven van de denkstappen). Ook weten ze nu wat meters, centimeters en decimeters zijn.

We werken verder aan het kernconcept Macht en Regels: de kinderen maken hun eigen politiebureau en werken verder over de politie.

Op dinsdagmiddag werken de kinderen aan hun persoonlijk leerdoel. Dit doen ze met veel enthousiasme. De kinderen kiezen zelf een onderwerp waar ze graag meer over willen weten of wat ze willen oefenen. Dit kan erg uiteenlopend zijn: judo grepen oefenen en er een filmpje van maken, meer willen weten over hoe stikkers gemaakt worden en daar een presentatie over geven, een tabel maken van de afvaarttijden van de boten etc. De kinderen kiezen een onderwerp en gaan daarmee aan de slag. Tijdens het proces zijn er een heleboel verborgen leermomenten. Bijvoorbeeld:Ā  in een tabel van bootafvaarten moeten tijden komen te staan. Niet alle kloktijden hebben we al geoefend. Dit pakken we dan direct mee. Het kind leert dan dus niet alleen een tabel maken, maar ook klokkijken. Of: een filmpje maken van een judo oefening en erachter komen dat wat gefilmd is niet goed zichtbaar is of veel te lang duurt. Dan bespreken we met het kind hoe dat komt en hoe het anders kan. Er wordt vervolgens een script gemaakt en ze filmen het nog een keer. Het is prachtig om te zien hoe de kinderen hiermee bezig zijn en hoe enthousiast ze hiervan worden!

Deze slideshow vereist JavaScript.

September

De eerste 7 weken zitten er al weer op en wat een goede start hebben we gemaakt met deze fijne groep.Ā En er is hard gewerkt de afgelopen tijd!
Met spelling heeft groep 4 gewerkt met mmm-woorden, woorden die eindigen op -aai, ooi- ooi, woorden met ng of nk, en woorden zoalsĀ  bloe-men, gor-dijn.
Groep 5 leerden daarnaast ook de klinkerverenkeling zoals: boot-boten, raam-ramen en medeklinkerverdubbeling zoals: vlag-vlaggen.
Met taal heeft groep 4 een begin gemaakt met de werkwoorden en groep 5 heeft geleerd wat zelfstandige-, lid- en bijvoeglijke naamwoorden zijn.
Met rekenen heeft groep 4 gerekend met sommen tot 100, het begin van de tafels en het klokkijken. Groep rekent alweer tot 1000, oefent de tafels 1 /tm 10 en kunnen al digitaal klokkijken.
Daarnaast hebben we een heel leuke start gemaakt met het thema binnen de kernconcepten “macht & regels”, waar we de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, burgerschap, techniek en natuuronderwijs in verweven hebben. De kinderen weten inmiddels: wat de politie doet, ze weten dat het koningshuis vroeger meer macht heeft dan tegenwoordig, dat we een koning en een regering hebben. Ook is de politie bij ons langs geweest en hebben de kinderen de agenten de oren van het hoofd gevraagd.
Op dinsdag werken we aan de persoonlijke leerdoelen. De kinderen hebben mooie onderwerpen verzonnen waar hard aan gewerkt wordt.
We hebben met de groep hard gewerkt aan de groepsvorming wat wij de ‘gouden weken’ noemen. Dit zijn allerlei verschillende spellen waarbij de kinderen elkaar beter leren kennen en rekening leren houden met elkaar.
Naast alles op school hebben we ook al veel leuke dingen gedaan en uitjes gehad, zoals: schoolreisje, uitje van Staatsbosbeheer, de Kinderboekenweek, robotjes gemaakt en vandaagĀ  zijn we naar het Behouden Huys geweest.

Deze slideshow vereist JavaScript.

AugustusĀ 

Het nieuwe schooljaar is weer begonnen. Welkom terug allemaal! De eerste weken staan in het teken van groepsvorming: De Gouden Weken. We besteden aandacht aan het leren kennen van elkaar, de regels en afspraken in de klas en op school. En ook het wennen aan de nieuwe groep. Voor groep 4 is het spannend: voor het eerst ā€˜naar bovenā€™. Groep 5 is al bekend met het klaslokaal, maar ook voor hen is het weer even wennen zo na de vakantie. Welkom voor juf Marije! Vanaf dit schooljaar werkt zij op onze school als IBer en juf in groep 4/5.

We doen in deze eerste weken veel in spelvorm. Er staat meteen al een leuke schoolactiviteit op de planning. Helaas kunnen we dit jaar niet op schoolreis zoals we gewend zijn vanwege de Corona maatregelen. Maar, de circus meneer komt bij ons op school en leert de kinderen jongleer trucs. Ook staat de stormbaan van MooiWeer! voor ons klaar. Zo maken we er met de hele school een fantastische alternatieve schoolreis-dag van.

Deze slideshow vereist JavaScript.

 

Schooljaar 2019-2020

Mei/Juni 2020
Joehoe!!! We mogen weer tegelijkertijd naar school! Wat is iedereen blij om elkaar weer te zien. Weer samen voetballen, samen dansen, samen kletsen en spelletjes spelen. Samen eropuit en samen werken in de klas. We genieten er allemaal van!
In de klas pakken we de draad weer op en gaan er nog even een paar weken hard tegenaan. Naast de instructies en werk voor rekenen, spelling, taal en begrijpend lezen, is er ook tijd voor ontspanning.
We werken het kernconcept Energie verder uit. Zo bouwen we met elkaar een stellage waar fossiele en duurzame energiebronnen elkaar ontmoeten. Ook gaan we op zoek naar materialen in de natuur om het ontstaan van aardgas na te bootsen. Dat was zowel voor onze groep als voor groep 7/8 heel interessant…

Nog even en dat is het tijd voor een welverdiende vakantie. We wensen iedereen een TOP zomer!!!

Tot volgend schooljaar.

 

Deze slideshow vereist JavaScript.

April 2020
We zitten nog steeds in de Lock down vanwege het Corona virus. Vanuit huis werken de kinderen, ouders en leerkrachten aan het onderwijs. Via Microsoft Teams en Zoom geven we instructies en spreken we met de kinderen. Naast het ‘gewone’ schoolwerk is er ook aandacht voor beweging, Engels, muziek en creativiteit. De kinderen leren over bodyparts bij Engels en maken daar prachtige tekeningen bij (zie foto’s). Ook zijn er verschillende challenges (uitdagingen) waar we met elkaar aan mee doen. Zo maken de kinderen bijvoorbeeld foto’s met het onderwerp meetkunde (zie foto’s).
We spreken regelmatig onze bewondering en complimenten uit naar de kinderen en hun ouders over het onderwijs thuis. Knap hoe iedereen het doet! Gelukkig horen we dat we van 11 mei weer naar school mogen, dat is na de meivakantie. Joepie, daar hebben we zin in!

Deze slideshow vereist JavaScript.

Maart 2020
De maand maart begint rustig. We werken verder in het Kernconcept Groei en Leven. De groep brengt een bezoek aan de fysiotherapeut om van alles over de werking van het lichaam, spieren en botten, te weten te komen. We kijken regelmatig even op de website van de vogelbescherming om te kijken hoe het met de eieren gaat en of er al kuikens geboren worden. Ook kijken we naar het groeien van bomen en planten. De kinderen maken foto’s van takken in de knop. De kinderen van groep 4 zijn druk bezig met klokkijken. Ā Ook groep 5 oefent verder met klokkijken Ć©n rekenen met sommen tot 1000, ook onder elkaar. Bij taal oefenen we met het maken van zinnen; gebruik van hoofdletters, komma’s en punten. Daarnaast zijn we bezig met werkwoorden, zelfstandig naamwoorden en bijvoeglijk naamwoorden.

Dan, op 15 maart 2020, neemt de regering het besluit dat alle scholen vanaf maandag 16 maart dichtgaan vanwege het Coronavirus. Dat is voor ons allemaal behoorlijk wennen. De juffen maken zo snel mogelijk een programma die de kinderen thuis kunnen doen. Op school leggen we tasjes klaar met werk, die de ouders op mogen komen halen. We zien dat iedereen direct enthousiast aan de slag gaat. Na de eerste thuis-schoolweek moeten we alle schoolwerk zoveel mogelijk digitaal delen met de kinderen. We werken met Microsoft Teams, we doen veel via de mail en via Whatsapp. Het is geweldig om te zien hoe snel de kinderen, ouders en leerkrachten zich deze nieuwe manier van werken eigen maken. We krijgen veel foto’s van allerlei (creatieve) opdrachten. Super tof! Het lijkt erop dat het nog wel een tijdje gaat duren dat we in deze quarantaine situatie zitten. We missen elkaar en willen allemaal dolgraag weer gewoon naar school. Wat is het fijn om elkaar door middel van videobellen toch nog te kunnen zien. Ga zo door allemaal!

Deze slideshow vereist JavaScript.

 

Februari 2020
Begin februari sluiten we het Kernconcept communicatie af met een open podium voor en door de kinderen van de school. Onze groep presenteerde de ontwikkeling van communicatiemiddelen door de eeuwen heen; van rooksignalen tot steenschrift en van postbezorging tot e-mail. Na een heerlijke voorjaarsvakantie starten we met het nieuwe Kernconcept: Groei en Leven. Door middel van proefjes over de werking het lichaam wordt het enthousiasme bij de kinderen aangewakkerd en stellen we onderzoeksvragen op. Hoe werkt de blaas? En wat doen de nieren? Hoe beweegt je lichaam? Hoe werkt spraak? We bekijken met elkaar welke bronnen we kunnen gebruiken om antwoord te krijgen op die vragen: opzoeken in boeken of op Internet. Of een professional vragen…
Natuurlijk zijn we niet alleen maar bezig met Kernconcepten. Zo werkt groep 4 in deze periode bijvoorbeeld met geld. We richten een winkeltje in in de klas en daar wordt naar hartenlust geoefend met het optellen, betalen en teruggeven van geld. De kinderen van groep 5 en 6 hebben overigens ook plezier in het winkeltje.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Januari 2020

We werken verder aan het kernconcept communicatie. We verdiepen ons in de geschiedenis van de telefoon. Als afsluiting van het kernconcept houden we een open podium voor de kinderen van de Prinses Margrietschool. Onze klas laat in een toneelstukje zien hoe boodschappen door de eeuwen heen werden overgedragen (steenschrift, fakkels, brieven, e-mail, telefoon, smartphone).
Tijdens de voorleeslunch verdelen we ons samen met de kinderen van de Vosserschool in alle lokalen. Tijdens de lunch wordt er een verhaal voorgelezen. De kinderen krijgen als cadeau een boek mee naar huis. In januari nemen we de Iep Hoofd toetsen af. Sinds dit schooljaar werken we met dit nieuwe leerlingvolgsysteem. De kinderen ontvangen het enthousiast.
De maand wordt afgesloten met een optreden met de West Aleta singers. Dit jaar staan we stil bij het feit dat de West Aleta 100 Ā jaar geleden voor de kust van Terschelling is vergaan. Door middel van workshops zang, muziek en toneel bereidden de kinderen zich voor. De kinderen deden vol enthousiasme mee.

Deze slideshow vereist JavaScript.

December 2019

December feestmaand.Ā We richten de klas in met een Sint kantoor. In het kader van ons kernconcept communicatie zitten er allerlei opdrachten in verstopt die te maken hebben met taal. De kinderen genieten van deze opdrachten en het verkleden als Sint en Piet. Sinterklaas brengt een bezoek aan onze school op 5 december. Wat een feest!

Ter voorbereiding op het Kerstfeest maken we kerststukjes met elkaar. Een gezellige boel: alle kinderen van onze school in de hal, iedereen helpt elkaar. Het Kerstfeest vieren we samen in restaurant Zeezicht. Daar mag iedereen zijn eigen hamburger bouwen. Heerlijke groente en friet erbij. Daarna gaan we met elkaar naar het Westend theater om een film te kijken.

 

November 2019

Juf Ineke werkt 25 jaar in het onderwijs. Dat vieren we met elkaar door een feestochtend waarin we juf Ineke in het zonnetje zetten. We doen kratjestoneel en brengen dat ten tonele voor alle leerlingen van de school en genodigden. We sluiten de ochtend af met heerlijke pannenkoeken.

We openen het nieuwe kernconcept met spelletjes. Al spelend ervaren de kinderen wat communicatie te maken heeft met het spelen van spelletjes. De komende periode werken we aan het kernconcept Communicatie.

De kinderen van groep 5/6 gaan op Excursie met Staatsbosbeheer. Dit keer het thema Dark Sky in de natuurschuur in Lies.

Samen met alle Next Level scholen werken we aan een kunstwerken waarin de kinderen hun eigen woonomgeving laten zien. Dit in het kader van kunstproject Spot On. De kinderen bereiden, met hulp van kinderen van groep 7/8, vragen voor een interview voor. We nodigen een aantal eilanders uit die veel af weten van de onderwerpen en de kinderen nemen de interviews af. We zien een hoge betrokkenheid, prachtig! Steekwoorden uit de interviews worden verwerkt in het kunstwerk van hout, die is gemaakt door de kinderen van groep 7/8. Het resultaat is tijdens de Kerstvakantie te bewonderen in De Blokhuispoort in Leeuwarden.

Oktober 2019

Net als andere jaren is in oktober de Kinderboekenweek. We starten de week met een leesmarathon. Kinderen mogen in zelfgebouwde tentjes lekker lang lezen. Het thema van dit jaar is ā€˜Reis meeā€™. Wij koppelen dit, in het kader van ons Kernconcept Tijd en Ruimte, aan het ontdekken van verschillende voertuigen en meten. We maken een plattegrond en vouwen allerlei voertuigen. De kinderen leren over verschillende zichtlijnen, symmetrie en perspectief.

Ook dit jaar besteden we aandacht aan de Zeeliedenherdenking. Ter voorbereiding daarop brengen we met de klas een bezoek aan opleidingsschip De Octans. De kinderen kijken hun ogen uit en zijn erg geĆÆnteresseerd in hoe alles werkt op het schip.

September 2019
Het nieuwe schooljaar is weer begonnen. Deze eerste weken staan in het teken van kennismaken, groepsbinding: De Gouden Weken. We doen veel kennismakings- en samenwerkingspellen met elkaar. Menno Tuik komt op school en werkt een middag met onze groep. Hij nam de kinderen mee in De Reis Van De Held: te zijn wie je wilt zijn, waarbij je rekening houdt met je omgeving. Een waardevolle aanvulling binnen het groepsproces.
En niet te vergeten: we gaan met elkaar op schoolreis. We reizen af naar Sanjesvertier, waar we een heel gezellige dag met elkaar hebben.

Naast het opstarten van de reken- en taalactiviteiten zijn we ook weer gestart met een Kernconcept. Deze periode is dat Tijd en Ruimte. De kinderen denken na over hun favoriete plek op het eiland. We maken een wandeling door het dorp zetten de huizen waar iedereen in woont op de foto. Dit zoeken we vervolgens op op de kaart. We leren over de tijdvakken in de geschiedenis en ontdekken meer over hoe verschillende voertuigen zich in de loop van de geschiedenis hebben ontwikkeld. Daarnaast oefenen we met tijd en meten: de seizoenen (herfstbladeren vouwen), symmetrie (tekenen de andere helft van de vlinder erbij). In oktober gaan we hiermee verder.

Deze slideshow vereist JavaScript.

 

Schooljaar 2018/2019

Mei 2019
Na een welverdiende vakantie starten we in mei met het laatste kernconcept van de dit schooljaar: Macht en Regels. De kinderen brainstormen in groepen over wat zij verstaan onder macht en regels. Hier worden prachtige posters van gemaakt.
In het kader van Wereld Trekvogeldag mogen twee kinderen uit onze klas een Skype gesprek voeren over dit onderwerp met kinderen van over de hele wereld. Staatsbosbeheer heeft dit gefaciliteerd. De kinderen hebben gesproken over trekvogels die voorkomen op Terschelling, in het bijzonder de lepelaar. En, heel bijzonder: het gesprek was in het Engels!
Kinderen zijn steeds meer ‘online’. Naast de leuke dingen die daar te beleven zijn, komen kinderen steeds vakerĀ  in aanraking met minder leuke kanten van het internet. We hebben daarover gepraat in de klas: wat is leuk en wat is minder leuk aan online (gamen). Tevens hebben we besproken wat je kunt doen als er iets gebeurt wat minder leuk is.
Oerol staat voor de deur, en zoals voorgaande jaren dragen ook onze kinderen weer een steentje bij. Jƶrgen en Hugo zijn in de groepen 4 t/m 8 geweest om hun muziek- en dichtkunst met ons te delen. Vervolgens zijn zij met de kinderen gaan brainstormen over klimaatverandering en wat dit voor gevolgen heeft voor het eiland Terschelling. ‘Wat zou het eiland voelen en denken…?’ Deze brainstormsessie kreeg een vervolg door de gedachten om te zetten in zinnen, die te verwerken in een gedicht en het gedicht op een poster te plakken en te illustreren met drukinkt. De posters zijn te zien tijdensĀ  Oerol op de Westerkeyn.
In het kader van de Week van het Openbaar Onderwijs speelden we kratjestoneel en was er met dank aan de OR, een beweegmiddag op het oude voetbalveld met een fantastische stormbaan. Ouders mochten al allerlei activiteiten meedoen. Ook konden ze verschillende lessen bijwonen (o.a. HVO en gymnastiek) In deze week stond tevens het schoolvoetbaltoernooi gepland. Onze school ging er met de tweede prijs vandoor!

 

Deze slideshow vereist JavaScript.


April 2019
Na de toffe voorstelling gaan we nog even verder met het kernconcept Evenwicht en Kringloop. We hebben het over de seizoenen en bestuderen de Vier Jaargetijden van Vivaldi. De kinderen maken bij dit muziekstuk een gedicht (Sonnet) en dragen die voor op de muziek. Ook maken ze een rap van hun gedicht.Ā  De lente is in aantocht; de kinderen maken prachtige bollenvelden met perspectief. We gaan naar de voorstelling Kanoet; over de trekvogel die zijn lange reis maakt. De kinderen tekenen vervolgens zelf allemaal een kleurrijke Kanoet. Ook gaan we op pad met boswachter Wanda van Staatsbosbeheer. In de buurt van Dodemanskisten leren de kinderen van alles over kleine vogeltjes die daar leven en hun nesten bouwen. De kinderen blijken zelf ware nestenbouwers te zijn!
Natuurlijk gaan we ook eieren zoeken. De Paashaas heeft (met behulp van de ouders van de OR) weer een hoop eitjes verstopt.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Maart 2019
De maand maart staat in het teken van de schoolvoorstelling.
Een kleine wolk ontstaat in de woestijn. Het is er warm enĀ de wolk is helemaal alleen. Hij wil op reis. De wind neemt hem mee. Eerst over Afrika, vervolgens over andere werelddelen. De wolk ontdekt datĀ overal verschillen zijnĀ en er niet altijd even goed voor de aarde wordt gezorgd.Ā Ook merkt de wolk dat hij niet altijd een wolkjeĀ blijft.Ā Zo maakt hij kennis met mede-wolken. Samen kunnen ze regenen en sneeuwen.Ā Zijn vriend de wind blijft niet altijd bij hem. Maar gelukkigĀ vinden ze elkaarĀ weerĀ en komt de wolk uiteindelijk terug in de woestijn.
De basis van de voorstelling is een vooraf uitgewerkte verhaallijn, gebaseerd op het prentenboek ‘Kleine wolk’ van Bard Bothe. De verhaallijn wordt uitgespeeld door Kleine Wolk en Wind en verteld door de Verteller. Alle scenes in de voorstelling zijn bedacht door de leerlingen zelf. Ook is er veel samenwerking tussen de verschillende groepen. Zo maken leerlingen uit groep 7/8 een dans voor de kleuters en begeleiden hen daarbij.
Onze groep verbeeld de scene Afrika: twee kinderen zoeken in de woestijn naar water. Het enige wat zij zien is een fata morgana. Dan horen zij bijzondere geluiden: ze zien de Big Five. De kinderen van de groepen 3/4/5/6 zingen het lied ‘In de jungle’, waarbij ze hun zelfgemaakte maskers (van de dieren uit de Big Five) showen. Ook dansen ze op de muziek van ShakiraĀ  ‘Waka waka’. Deze dans wordt omlijst door een door de jongens zelf gemonteerde film met voetbaltrucs.
De tweede scene die onze groep verbeeld is die van de sneeuwpop die ontstaat en dan weer smelt. Allereerst dansen de kinderen op het lied ‘Watermoleculen’ (bekend uit het eerder Kernconcept Materie) alsof zij zelf de watermoleculen zijn. Zij veranderen van vorm: van vast, naar vloeibaar en damp. Op muziek van Vivaldi: ‘Winter’ uit De Vier Jaargetijden, zien we dat Kleine Wolk gaat sneeuwen. Kinderen spelen met de sneeuw en maken een sneeuwpop. De zon en de wind laten de sneeuwpop vervolgens weer smelten.

Februari 2019
De rapporten gaan mee. Dit jaar voor het eerst digitaal. In MijnRapportFolio is niet alleen het rapport terug te vinden, maar kunnen de kinderen ook hun persoonlijke leerdoel noteren, bewijsstukken toevoegen etc. We starten met een nieuw Kernconcept: Evenwicht en Kringloop.

Januari 2019
De leerlingen zijn nog steeds enthousiast over de proefjes vanuit het kernconcept materie. We gaan er nog lekker even mee verder.
We genieten van een heerlijke voorleeslunch, aangeboden door de OR. Onze nieuwe administratief medewerker leest in onze klas voor uit het boek ‘De Gorgels en het geheim van de Gletsjer’ van Jochem Meijer. Het boek mogen we houden!

December 2018
We werken verder aan het kernconcept materie. De kinderen leren waar alles van wordt gemaakt en hoe iets ontstaat. Zo gaan we aan de slag met atomen, moleculen en elementen. Het lied ‘watermoleculen’ van Snapje?! is favoriet. De kinderen gaan enthousiast aan de slag met proefjes. In een grote kast in de hal verzamelen we alle materialen. Naast het dĆ³en van de proefjes leren ze samenwerken, een voorspelling doen: ‘wat denk je dat er gaat gebeuren?’ En een conclusie trekken: ‘Hoe kan dit?’
Uiteraard vereerd de Sint ons met een bezoek. De kinderen van groep 5 en 6 trekken lootjes, kopen een cadeau voor elkaar en maken een surprise. Groep 4 sluit deze dag aan bij groep 1/2/3.Ā  We sluiten het kalenderjaar af met een geslaagd Kerstdiner in onze klas en gezamenlijk zingen in de hal voor de ouders.

November 2018
In november maken we een start met Boekenklets. De kinderen lezen een boek dat ze leuk vinden en bereiden daar een korte presentatie over voor. Menig boek komt zo op het wensenlijstje van andere kinderen. Ook gaan we aan de slag met de lampionnen. Dit jaar maken de kinderen op zwart karton de skyline van Terschelling. Na Sint Maarten bereiden we ons voor op de komst van Sinterklaas. En natuurlijk … op de komst van juf Eke. Tegelijkertijd met de intocht van de Sint komt juf Eke na haar verlof terug in onze klas. Welkom terug!
Ook maken we een start met het nieuwe kernconcept: materie. Onze hele school brengt een bezoek aan het scheikundelokaal van ’t Skylger Jouw om proefjes te doen.

Oktober 2018
Van 3 t/m 14 oktober werd de Kinderboekenweek gevierd, met als thema Vriendschap ‘kom erbij’. Op onze school werd dit geopend met een leesmarathon. De kinderen van groep 4 t/m 8 lazen in zelfgebouwde tenten voor aan de kinderen van groep 1 t/m 3. Aansluitend lazen ze verder in hun eigen boek. Na anderhalf uur had nog lang niet iedereen er genoeg van. De boekenmarkt, die tevens tijdens deze week werd gehouden, was een groot succes.
Een hoogtepunt voor de kinderen in de maand oktober was de presentatie van de drumlessen, samen met de Vosserschool in de zon, op het plein. In 5 lessen, verspreid over 5 weken, hebben de kinderen de beginselen van het drummen geleerd. Het resultaat daarvan kondenĀ  leerlingen van de school en de ouders zien en horen tijdens de presentatie. Als voorbereiding op de Zeeliedenherdenking kregen de kinderen een excursie aangeboden door het comitĆ© Zeeliedenherdenking. Het verhaal van de Queen of Mistley werd op een spannende manier verteld in de reddingssloep. De kinderen hebben geknutseld Ć©n een bezoek gebracht aan het graf op de begraafplaats.
Vlak voor de herfstvakantie kregen we bezoek van de boswachters van Staatsbosbeheer, die de kinderen meenamen voor een buitenles over bodemdiertjes. Ook hebben we in het West-end theater gekeken naar de nieuwe natuurfilm Wad, overleven op de grens van water en land,Ā compleet met ranja en popcorn.
We zijn verder gegaan met het kernconcept Binding. Waar we in de eerste schoolweken nog voornamelijk bezig zijn geweest met verbinding met elkaar en het groepsproces, zijn we nu gaan kijken naar de verbinding met je woonplek, het eiland, je provincie en Nederland. Hierbij hebben we de topografie van Nederland (provincies en hoofdsteden) behandeld in de klas. Ook hebben de kinderen een onderzoeksvraag opgesteld en zijn ze op onderzoek uit gegaan om het antwoord hierop te vinden (op Internet, in boeken, door een interview etc.). De presentaties van de gevonden antwoorden zijn verrassend zijn fantastisch. Enkele voorbeelden: een kleiwerk van het ontstaan van de Waddenzee, een woordenwolk (gemaakt via internet) over de bijzonderheden van de zeehond, een muurkrant over de inwonersaantallen van de verschillende Waddeneilanden, een vierluik van schilderijen gezien vanuit de verschillende ramen van de Brandaris, een mondelinge presentatie met behulp van een spiekbriefje, een kaart van Nederland waarop door de leerlingen zelf de kanalen zijn getekend met hun namen erbij. Prachtig!

September 2018
Het nieuwe schooljaar is begonnen. We starten met 12 leerlingen in groep 4,5,6. Vanuit het kernconcept Binding doen we veel activiteiten waardoor we elkaar beter leren kennen; de leerlingen maken een poster over zichzelf en hoe zij in verbinding staan met elkaar (dezelfde sportclub, dezelfde hobby etc.), we spelen een balspel waarbij iedereen vertelt waar hij/zij van houdt, we doen samenwerkingsspellen in de gymzaal. De IK-doos mag met iedereen mee naar huis. Hierin mogen 5 voorwerpen van thuis. De leerlingen presenteren deze voorwerpen in de klas. Zo leren we elkaar steeds beter kennen. Ook maken we met elkaar afspraken over hoe wij met elkaar omgaan in de klas en op school. In de tweede week gaan we op Expeditie naar de Boschplaat. Dit is een hele belevenis. De leerlingen leren over de flora en fauna, we zien de zonsondergang en beleven een hƩƩl koude nacht in de tenten. De prachtige zonsopgang maakt veel goed. Het is voor de leerlingen een onvergetelijke ervaring.
Op 18 september, de derde dinsdag van september, is het Prinsjes- en Prinsesjesdag op onze school. De plannen voor dit schooljaar worden aan de ouders en leerlingen gepresenteerd.

Schooljaar 2017/2018

Maart 2018

Na een heerlijke voorjaarsvakantie met sneeuw en zelfs een paar dagen natuurijs starten we weer vol frisse moed aan een nieuwe periode. Het kernconcept Energie starten we met een donkere, koude klas. Energie blijkt best wel een ingewikkeld concept. Want elektriciteit is nou niet direct energie, maar wat is het dan wel. En hoe kunnen we energie omzetten in elektriciteit? Welke uitingsvormen van energie zijn er? Daar beginnen we mee en de kinderen gaan thuis op zoek naar die verschillende uitingsvormen. Ook leren we wat rendementsverlies is.

Het leuke van het werken met de kernconcepten is, dat we steeds meer kunnen verbinden met elkaar. Tijdens de tekenles tekenen de kinderen energie, ze creƫren prachtige vulkanen waar de energie vanaf spat. Tijdens de crea geven we als opdracht mee, ontwerp iets waar beweging in zit. Er ontstaan knikkerbanen, flipperkasten en draaimolens.
Tussendoor is het ook nog Pasen. Is daar dan geen aandacht meer voor? Zeker wel, maar op een andere manier. De geijkte paaskuikentjes hangen niet meer op de ramen, maar door wel aandacht te hebben voor het waarom van die twee vrije dagen heb je het wel met kinderen over cultuur en geloof. De ouderraad verzorgde een heerlijke paaslunch en we gingen ‘om de hoek’ in de duinen op zoek naar paaseitjes vergezeld door de paashaas uit groep 7.

Februari 2018

De eerste weken van februari stond voor onze groep behoorlijk in het teken van de Olympische Spelen. We deden met taal en wereldoriƫntatie opdrachten die aansloten bij onze sportieve klas. Een webpad, het maken van een kwartet en verschillende creatieve opdrachten.

foto van Prinses Margriet School - Terschelling.

foto van Prinses Margriet School - Terschelling.

En we keken natuurlijk tussendoor ook even stiekem naar de Nederlanders als die aan het schaatsen waren. Samen kijken naar die helden op het digibord en hard juichen als ze winnen is extra leuk!

foto van Prinses Margriet School - Terschelling.

 

Januari 2018

Het kernconcept communicatie is nog steeds gaande. Nu richten we ons meer op communicatie via media. Welke vormen van media zijn er? Hoe was dit vroeger? Krant en TV lijken steeds meer vervangen te worden door internet en social media. Maar hoe ga je daar dan mee om? Wat is verstandig en waar moet je rekening mee houden? We krijgen bezoek van AndrƩ Brink van de Terschellinger en van Hessel van der Kooij, Arjan Boxelaar en Lennart Geerts van Terschelling TV.

 

 

 

De kinderen stelden goede vragen en konden van daaruit hun eigen journaal en krant maken. Er werd een heuse redactie gevormd door een groepje uit de bovenbouw. Zij zorgden ervoor dat de aangeleverde artikelen in een internetkrant opgemaakt werden. Tijdens een open ochtend konden de ouders de gemaakte krant en journaals komen bekijken op school.
Verder renden de kinderen hun benen uit hun lijf om geld op te halen tijdens een sponsorloop voor het opknappen van het schoolplein.

November en december 2017

Het tweede kernconcept dit schooljaar is communicatie. Communicatie in de breedste zin van het woord. Voor de kerstvakantie bespraken we vooral de non-verbale communicatie, boodschappen overbrengen aan een ander middels woord en geschrift en communicatie via kunst. Sint en Piet werden volgens de stijl van Rembrandt en van Gogh geschilderd, er werden kaarten geschreven naar ‘eenzame ouderen’ en we oefenden met onze mimiek waarbij we de verschillende emoties bespraken.
Natuurlijk vierden we ook Sinterklaas en kerst.

foto van Prinses Margriet School - Terschelling.

Er werden weer mooie surprises gemaakt en met kerst hadden we een lopend buffet in de eigen klas met zelfgemaakte hapjes. We zongen kerstliedjes op de trap voor de ouders. Dit jaar zongen we ook per groep een eigen lied. Wij zongen ‘ik ben een kerstbal’ van Bert&Ernie en ‘kleine ster’.
Zo tegen het eind van het jaar wordt het leren soms wat lastiger. Er zijn zoveel leuke dingen te doen en je hoofd dan ook nog bij het rekenen houden….. Spelenderwijs rekenen is altijd leuk, maar in deze periode een hele goede motivator!

foto van Prinses Margriet School - Terschelling.foto van Prinses Margriet School - Terschelling.

Oktober 2017

Naast alle basisvakken zijn we begonnen met het eerste thema van wereldoriĆ«ntatie. We werken met ingang van dit schooljaar met de Kernconcepten van KPC. Dit zijn hele brede thema’s van waaruit de kerndoelen voor wereldoriĆ«ntatie behaald worden. Voor de leerkrachten Ć©n leerlingen blijft er binnen die thema’s veel vrijheid voor zelfontdekkend en onderzoekend leren. Het eerste thema is Tijd en Ruimte. Vanuit de ruimte zijn we steeds meer gaan inzoomen op onze eigen ruimte, dichter bij huis. We startten met een fantastische les van AndrĆ© Kuipers in de zeevaartschool. Daarnaast kwamen er twee ruimtewezentjes in de klas die vroegen of de leerlingen informatie wilden verzamelen over hun eigen zonnestelsel, de aarde en de ruimte om hen heen.
Vanuit redelijk gestuurde opdrachten konden kinderen hun eigen onderzoekje opstarten naar Ć©Ć©n van de planeten van ons zonnestelsel. Prachtige muurkranten en een dosis kennis waren het resultaat.

Bij het inzoomen op de aarde hebben we vooral gekeken naar de klimaten. Wat is er van invloed op de temperatuur? Hoe komt het dat het op de ene plek kouder is dan op de andere? Samen met groep 7/8 hebben de leerlingen onderzocht hoe het klimaat is op twee door henzelf gekozen plekken op aarde. Hiervan maakten ze een folder in Word, zodat de ICT vaardigheden ook geoefend werden.

September 2017

We zijn weer begonnen na een heerlijke zomervakantie. Dit jaar geen groep 4/5/6 maar een 5/6. We hebben de oude groep 6 dus uitgezwaaid en gaan met de rest verder. 18 leerlingen en twee juffen dit jaar. Of eigenlijk drie, want op dinsdagmiddag is juf Janneke in de klas.

We zijn het jaar gestart met allerlei activiteiten in het kader van de “Gouden weken”. Om goed met elkaar te kunnen samenwerken en leren is het belangrijk dat we de afspraken in de klas opnieuw bespreken, elkaar weer even leren kennen en ook dat de nieuwe juf iedereen goed kent. Daarom gaan we ook altijd aan het begin van het schooljaar op schoolreis. Dit jaar gingen we samen met groep 3/4 naar Sanjesfertier in Veenwouden. Foto’s hiervan staan onder het kopje ‘nieuws’.

Andere activiteiten die we ondernamen waren verschillende groepsopdrachten, we kregen een ‘dit ben ik-tas’ mee naar huis en praatten over het gebruik van What’s app in de les What’s happy.

 

 

 

Maart 2017

Na de voorjaarsvakantie startten we met een nieuw thema: Beroepen. Tijdens een gezamenlijke brainstorm met groep 4 t/m 8 verzamelden we heel veel beroepen. Deze beroepen konden we indelen in de verschillende economische sectoren, de primaire, secundaire, tertiaire en quartaire. ’s Middags kon iedereen meteen vragen naar het beroep van zijn of haar ouders en dit ook indelen in de goede sector. Dat is nog best lastig!

Kijken of er dubbele beroepen bij zitten

de dubbele kaartjes worden op elkaar geplakt

Indeling maken in de vier sectoren.

Vanuit dit thema zijn er verschillende activiteiten gedaan. We hebben les gehad van een kapitein die iets vertelde over het fenomeen tijd tijdens zijn werk. Zo leerden we over tijdverschillen, tijdzones, de evenaar, de poolcirkels en de stand van de zon in de verschillende jaargetijden.
In groepjes maakten we hier verhalen en tekeningen over.
Tijdens de tekenles gingen we aan de slag met het beroep architect. Naar aanleiding van een aflevering van Klokhuis tekenden we zelf huizen uit de Gouden Eeuw.
Tijdens de open week hielden we een beroepenochtend. Ouders konden meewerken in de klas op de manier zoals we die steeds vaker doen: met een groepje verzamel je informatie en vervolgens verwerk je dit op een manier die bij jouw groepje past. Deze keer was de opdracht: interview een ouder over zijn of haar beroep. Ouders hielpen eerst mee met het bedenken van de vragen, waren daarna onderwerp van het interview en konden vervolgens weer aansluiten bij de verwerking. Leerzaam voor zowel kinderen als ouders!

Deze slideshow vereist JavaScript.

Februari 2017

In deze maand werkten we in het kader Wereldoriƫntatie aan het thema de Zee. Om in de stemming te komen reden we met de strandbus van Chris Scheepstra naar het strand om te bekijken wat er allemaal in je op komt als je langs de zee rijdt. Dit leverde een hoop vragen op en iedereen ging met zijn of haar eigen leervraag aan de slag. In groepjes werd dit op hun eigen wijze uitgewerkt. Ook werkten we aan gedichten en schilderijen over de zee en bezochten we het Centrum voor Natuur en Landschap.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Op 9 februari kwamen er een aantal politieagenten op school om de fietsen van alle leerlingen te keuren. Werken de remmen, zitten er voldoende reflectoren op en heb je voldoende profiel op je banden. Deze en nog andere punten werden bij iedere fiets gecontroleerd.

Deze slideshow vereist JavaScript.

 

Januari 2017

Nieuw jaar, nieuwe dingen te leren! Deze maand zijn we begonnen met een aantal nieuwe manieren van leren. Zo hebben we in onze groep naast het rekenen op papier en op de tablets ook verschillende spelletjes erbij gepakt. Spelleiders bereiden het spelletje voor en leggen de anderen uit hoe het werkt. Hierbij wordt mooi samengewerkt met de gehele groep 4/5/6.

 

 

December 2016

Deze maand stond natuurlijk in het teken van Sinterklaas en Kerst. Ook al is het mysterie rond de Sint voor een deel van de groep al opgelost, het blijft natuurlijk spannend. Groep 4 sloot tijdens de viering op 6 december aan bij groep 1/2/3 en met groep 5 en 6 werden surprises en gedichten uitgepakt. Op 6 december??? Zeker, we hadden dit jaar de eer om Sinterklaas officieel uit te zwaaien.

 

Kerstfeest vierden we in het Raadhuis. Maar ook op school hadden we een gezellige tijd met het maken van kerststukjes, het uitspelen van prentenboeken en bijvoorbeeld een kerstquiz in de klas. Samenwerken, overleggen, samen creƫren waren vaardigheden die hierbij werden geoefend.

De winnaars!

 

 

NovemberĀ 2016

Lampionnen in groep 4/5/6

Ieder jaar is het weer een ā€˜dingetjeā€™. Lampionnen. Vaak worden de prachtigste creaties voorbereid door leerkrachten, uitgeknipt door kinderen en in elkaar geniet door ouders. Vooral jonge kinderen kunnen dan heel eerlijk antwoord geven op de vraag of ze die zelf gemaakt hebbenā€¦.
Zelf maken, zelf creĆ«ren, past binnen het concept Next Level. Waarbij kinderen uitgedaagd worden hun eigen creativiteit aan te boren en trots kunnen zijn op hun eigen proces. Want dat is waar het dan meer om gaat; het proces waarmee het product tot stand komt. Bedenken wat je gaat doen, wat je nodig hebt, hoe je het gaat aanpakken en aan wie je hulp gaat vragen als je er niet uitkomt. Hulp bieden en ondertussen ook nog je eigen lampion af zien te krijgen. Omgaan met ā€˜als het even niet zo goed luktā€™. Allemaal zaken die zich een aantal middagen afspeelden bij ons in de klas. Aangezien ik wel een paar voorbeelden had laten zien, bleven de kinderen toch nog behoorlijk gericht op dat voorbeeld. Behalve bij Ć©Ć©n groep, want dat bleek te moeilijk. Zij konden het voorbeeld loslaten en echt zelf creĆ«ren. Je ziet mooie verschillen tussen groep 4 en groep 6. En je ziet trotse koppies. Misschien is het product niet zoals je ze op Pinterest ziet, maar deze lampionnen zijn wĆ©l zelf gemaakt!

Deze slideshow vereist JavaScript.

 

September 2016

Op woensdag 21 september gingen we met z’n allen op schoolreis. We hadden een heerlijke, volle dag. Varen met de TS 3, een excursie op de Noordsvaarder en daarna met de taxibus naar Bornholm voor een welverdiende lunch. ’s Middags speelden we in het bos en hebben we gebowld. Als afsluiting nog een heerlijk ijsje. Een prachtige, zonnige dag waarop we elkaar weer een beetje beter hebben leren kennen.

 

Deze slideshow vereist JavaScript.

 

Een nieuw schooljaar, een nieuwe groep

September 2016

We zijn weer gestart. Met een nieuwe groep en nieuwe juffen. In de eerste weken hebben we samen hele mooie afspraken gemaakt en de belangrijkste zijnĀ eigenlijk dat we voor elkaar zorgen en dat we allemaal als doel hebben om onszelf te verbeteren. Elke dag een beetje erbij leren en elkaar hierbij helpen. Een heel mooi streven waar we elke dag ons best voor doen!
Ook de tablets zijn nieuw. Voor groep 4 helemaal nieuw en voor groep 5 en 6 zijn ze een stuk groter geworden. Dit werkt veel fijner. Maar naast het werken op de tablets leren we ook op hele andere plekken. Op het plein, in de natuur en soms even op een rustig plekje in de school met een kleiner groepje.

img_2542Ā Rekenen op het pleinimg_2545Ā WereldoriĆ«ntatie in de natuurimg_2612Ā Groep 4 voor het eerst op de tabletsimg_2615Ā Instructie op een rustig plekjeimg_2621Kan het mooier?

 

 

 

 

 

 

Nieuws per mail

Vul je mailadres in om in te schrijven voor e-mail alerts

Voeg je bij 432 andere abonnees

Contact

Prinses Margrietschool
Dennenweg 4
8881CJ West Terschelling
Tel.: 0562 – 79 80 04
e-mail sturen

Calender

december 2024

ma di wo do vr za zo
1
2
3
  • Sinterklaasviering
  • Zwemmen 5/6
4
5
  • Sinterklaas
6
7
8
9
10
  • Zwemmen 3/4
11
  • Koffieronde MR
12
13
14
15
16
17
  • Zwemmen 3/4
18
  • Kerstviering
19
20
  • Leerlingen 12:00 uur…
  • Leerlingen 12:00 uur…
21
  • Kerstvakantie
22
  • Kerstvakantie
23
  • Kerstvakantie
24
  • Kerstvakantie
25
  • Kerstvakantie
  • Eerste Kerstdag
26
  • Kerstvakantie
  • Tweede Kerstdag
27
  • Kerstvakantie
28
  • Kerstvakantie
29
  • Kerstvakantie
30
  • Kerstvakantie
31
  • Kerstvakantie
  • Oudjaarsdag