Nieuws
Schooljaar 2023-2024
Voorleeswedstrijd
Gisteren vond de Eilander finale van de Nationale Voorleeswedstrijd plaats in de bibliotheek in Midsland. Er werden in aanloop naar de finale voorrondes in de klas gehouden, en elke school koos een finalist. Deze finalisten hebben gestreden om de titel ‘Voorleeskampioen van Terschelling’. Dit jaar was Irina Filtzer het gastjurylid. Zij is illustrator, en heeft onlangs het
prachtige boek ‘Takkenhoofd’ geïllustreerd.
Alle finalisten hadden het ontzettend goed gedaan, en dat maakte het heel lastig voor de
jury. Maar er kan er maar een de winnaar zijn…. Liz Hakse, leerling uit groep 8 van de Prinses Margrietschool heeft gewonnen. Van harte gefeliciteerd Liz!
Zij ging naar huis met een mooie beker en een oorkonde. Alle finalisten kregen een boek aangeboden door Funke die zij zelf uit mogen zoeken.
Hierbij willen wij de organisatie praktijk voor logopedie in samenwerking met Boekhandel Funke en de bibliotheek bedanken voor deze gezellige ochtend!
Schoolreis – Aan het begin van het schooljaar zijn de kinderen van de Prinses Margrietschool op kamp of op schoolreis geweest in het kader van de Gouden Weken. Dit zijn de eerste weken van het schooljaar, waarin veel aandacht wordt besteed aan groepsvorming. Groep 1, 2 en 3 startten hun schoolreisje bij het Duinmeertje. Rond 12 uur vertrok het gezelschap naar camping De Kooi waar patat en een ijsje werd gegeten. Daarna mochten de kinderen spelen in de speeltuin. De kinderen van groep 4 en 5 begonnen met een speurtocht, daarna gingen ze bowlen in hotel Schylge en na een lunch in de speeltuin bij de jachthaven gingen de kinderen sleepnetvissen met de Viking. De kinderen van groep 6, 7, 8 hadden een meerdaags uitje en mochten drie dagen op kamp op camping De Kooi.
U kunt ook berichten bekijken op onze Facebook pagina (prinses margrietschool Terschelling).
Schooljaar 2022-2023
Dag groep 8!
Verkeersexamen groep 7
De kinderen hebben in Midsland het praktisch verkeersexamen afgelegd. Een route die van tevoren wordt uitgestippeld i.s.m. de politie Terschelling, VVN en met hulp van vrijwilligers die langs de route staan om te kijken hoe er wordt gefietst. Alle kinderen zijn geslaagd voor dit examen én ook voor het theoretisch verkeersexamen. Gefeliciteerd allemaal!
Jo Krul Roeiwedstrijd
Woensdagmiddag 12 april vond de Jo Krul roeiwedstrijd plaats op het Duinmeertje van Hee. De
kinderen uit de bovenbouwgroepen van alle basisscholen deden hieraan mee. Er werd veel getraind en
wat was het weer spannend. Obs ’t Hunnighouwersgat won de wedstrijd. Wat hebben we genoten!
Vandaag stond in het teken van Pasen Vanmorgen was iedere groep bezig met werken rondom Pasen: groep 1-2-3 was eieren aan het versieren met loose parts, groep 4-5 was aan het vermenigvuldigen met de paashaas en eieren en groep 6-7-8 deed een Zweeds renspel. Na de fruitpauze gingen we op pad om paaseieren te zoeken. Het was een mooie zoektocht en we hebben enorm veel paaseieren gevonden. En traditiegetrouw mag degene uit groep 7 die het gouden ei vindt, volgend jaar de paashaas zijn!
Spelen in het bos, boompje klimmen en hutten bouwen!
Vandaag is meester Kees met de kinderen naar het bos gegaan. Het was prachtig weer en iedereen heeft heerlijk genoten!
Lapbook
Kerstbomen zagen
Vandaag hebben de kinderen van de bovenbouw en meester Kees kerstbomen gezaagd met hulp van SBB. Alle groepen op school hebben een kerstboom gekregen. Wat een sfeervolle gezelligheid op school!
Eilander Nationale Voorleeswedstrijd
MediaMasters is een spannende serious game over de kansen en gevaren van (digitale) media, speciaal voor de bovenbouw. Door het spelen van de game bouwen leerlingen basiskennis op over mediawijsheid terwijl spelenderwijs ook taalvaardigheid en rekenvaardigheden aan de orde komen. Hoe ga je mediawijs om met WhatsApp, online pesten, cybercriminaliteit en gamen? Van 3 t/m 11 november hebben de kinderen dagelijks meegedaan aan deze leerzame, online game. De MediaMissies bestonden uit spannende filmafleveringen, afgewisseld door klassikale en individuele vragen.
September – schoolreis
Schooljaar 2021-2022
Juli
Afgelopen dinsdag hebben de kinderen met elkaar de afscheidsdag van groep 8 gevierd. Wat was het prachtig om hun verbondenheid te voelen. Toen zij ’s avonds met elkaar het afscheidslied zongen, leverde dit bij menigeen een kippenvel op!!
Mei
April
Maart
Vrijdag 11 maart hadden we de Afsluiting van het Kernconcept Tijd & Ruimte. Wauw, wat hadden de groepen 4-8 een leuke les vandaag! In overleg en samenwerking met ‘t Schylger Jouw in Midsland heeft de leraar aardrijskunde Martin de Lange voor ons een hele gave les bedacht, gemaakt en gegeven. Op ‘t Schylger Jouw gingen we zelf onze eigen vulkanen maken en uiteindelijk ook echt laten uitbarsten!
We stimuleren kinderen om meer te lezen. Daarom werken we ook nauw samen met leesconsulente Hannah Ruig van de bibliotheek in Midsland-Terschelling. Dit draagt bij aan dagelijks aandacht voor leesplezier en mediawijsheid op school én thuis!
Januari
November
Natuurlijk stond begin november in het teken van Sint-Maarten; alle kinderen zijn met een prachtige lampion de huizen langs geweest.
Bovendien hebben we meegedaan aan de Week van de Mediawijsheid; we zijn een stuk wijzer op het gebied van sociale media en alle andere online uitdagingen die we tegenwoordig tegenkomen (https://www.weekvandemediawijsheid.nl/)
Op 12 november vierde meester Kees zijn verjaardag! Wat een gezellige dag was dat en bedankt voor alle mooie cadeaus!
Oktober
In oktober startte de Groeiklas van juf Marianne Schot-Bos. Vier kinderen uit groep 6 en 7 gaan hier om de week naartoe. In de Groeiklas vinden zij meer of andere uitdagingen en werken zij aan hun persoonlijke doelen. Vanuit samenwerking met de openbare basisscholen van Terschelling en Vlieland is de Groeiklas ontstaan.
Vlak voor de herfstvakantie hadden we de voorstelling “de Kanoet”, aangeboden door Staatsbosbeheer. In deze interactieve voorstelling werd stilgestaan bij (de vervuiling van) het milieu. En na deze voorstelling begon de herfstvakantie: heerlijk twee weken vrij!
Meester Kees gaat intussen met enige regelmaat op dinsdag naar de wal voor de cursus “Met sprongen vooruit”. Dit is een rekenmethode waarbij de kinderen veelal handelend en door middel van spellen rekenprincipes onder de knie krijgen. We spelen bijvoorbeeld “Vlaaien snaaien” en “Een zee aan schatten” en hebben een heuse breukentafel.
Ook zijn we na de herfstvakantie gestart met het keuze-werk-uur op vrijdagmiddag. De eerste drie weken konden de kinderen kiezen uit kickboksen, toneel, tekenen en flipperkast timmeren.
September
Deze maand begon goed met ons schoolkamp op kampeerterrein Nieuw Formerum. Het waren drie erg leuke dagen: hutten bouwen, zelf je boodschappen doen en je eigen eten koken, weerwolven spelen bij het kampvuur, slapen in een tent, bonte avond en een zeer geslaagde afsluiting in zwembad de Dôbe. Drie heerlijke dagen!
Een week later hadden we de opening van het kernconcept Energie bij Paal 8, samen met obs ’t Jok. We hebben ons verdiept in verschillende energiebronnen, we hebben de fotosynthese en de kringloop van het water besproken én we hebben ontdekt dat de zon aan de basis staat van alle energie op aarde.
Eind september begon de Kinderboekenweek met als thema: “Worden wat je wil”. Helaas ging de vossenjacht niet door vanwege de harde regen, maar we hebben zelf knusse hutjes gebouwd door de hele school, samen met de kinderen van de Vossersschool en in die hutjes hebben we heerlijk (voor)gelezen. Als afsluiting was er voor de hele Brede school een boekenmarkt.
Augustus
Inmiddels zijn we twee weken onderweg sinds de zomervakantie. We zitten in de Gouden Weken; dit houdt in dat we extra veel aandacht besteden aan de groepsvorming. Een onderdeel daarvan is het schoolkamp van volgende week en de voorbereiding daarop: tentgroepjes maken, avondeten voorbereiden, kampliedjes zingen én natuurlijk oefenen met Weerwolven.
Daarnaast hebben we maandag 6 september al ons eerste uitstapje gehad naar de natuurschuur van Staatsbosbeheer in Lies. Feline Zwaan heeft ons laten ervaren wat de invloed van het getij op ons eiland is. Het was een erg leuke en leerzame middag!
Volgende week dinsdag hebben we ‘De Lefdag’ van Menno Tuik en daarna drie dagen op schoolkamp op Nieuw Formerum. Wat een fantastische start van een fantastisch schooljaar!
Schooljaar 2020-2021
U kunt ook berichten bekijken op onze Facebook pagina (prinses margrietschool terschelling).
Juni
♻️?EVENWICHT & KRINGLOOP?♻️
Vandaag 2 juni, starten wij met ons nieuwe kernconcept: evenwicht & kringloop. Als echte biologen gingen wij met schepnetten en emmertjes aan de slag aan de oevers van Doodemanskisten. Er werden heel veel verschillende diertjes gevonden: de platworm, de kikkervis, de bloedzuiger, de libellenlarve en de geel gerande watertor (of was het nou een waterschorpioen?). We hebben ons heel erg vermaakt bij Doodemanskisten en zullen hier het komende kernconcept vaker te vinden zijn, omdat we meedoen met het slootjesonderzoek van het IVN Natuureducatie! Joepie!
Mei
De kinderen hebben de app Stop Motion Studio gebruikt. Hiervoor hebben ze met Lego, Duplo, achtergronden en klei een verhaal bedacht. Ze hebben met elkaar overlegd en een verhaal bedacht met een inleiding-kern-slot. Superleuk en leerzaam!
Persoonlijke leerdoelen: de kinderen genieten en vinden het heel fijn dat ze hun eigen invulling kunnen geven aan hun leerdoel! Elke week werken we hieraan. Op de foto 2 leerlingen, waarvan een meer wilde leren over de paddenstoel en de ander een loopstal en binnenstal wilde maken maken voor haar Schleich paarden.
April
Tijdens het VVN praktisch Verkeersexamen werd op donderdag 15 april getoetst of de leerlingen de theorie goed kunnen toepassen in het echte verkeer. Tijdens het examen in Midsland Terschelling fietsten de kinderen een route. Langs de route stonden vrijwilligers die, aan de hand van een controlelijst of app, beoordeelden of de leerlingen goed handelden. Alle kinderen van groep 7 & 8 zijn geslaagd voor het examen. Van harte gefeliciteerd!
De Oerol voorbereiding is gestart in het thema de Partij voor Hoofdzakelijk Buitenspelen. In de week van 12 april stond elke dag een activiteit gepland. De kinderen hebben een yogales meegemaakt, zijn op onderzoek gegaan: routes gewandeld en hebben daarbij geluisterd naar geluiden in de omgeving en in hun hoofd.
Maart
De kinderen hebben met elkaar de Paashaas gezocht en zijn samen de paaseitjes gaan zoeken in het duin. Het gouden ei is gevonden door een leerling uit groep 7. Wie het gouden ei vindt, mag volgend schooljaar de Paashaas zijn!
Januari
December
Vrolijk Kerstfeest en een heel gelukkig Nieuwjaar namens alle kinderen én juffen van de Prinses Margrietschool!
Op Facebook staat een bericht over de opening van ons nieuwe kernconcept: Binding. De foto’s die we vanmiddag hebben gemaakt van de opdracht die de kinderen hebben gedaan delen we ook via deze weg. Ze zijn zó gaaf!
Groep 1 t/m 4 heeft schilderijen van Vincent van Gogh nageschilderd. Hierbij hebben ze gelet op de beroemde ‘streepjes’ methode.
Groep 5 t/m 8 hebben gewerkt met clair-obscur. Ze hebben goed gekeken naar composities op bekende schilderen van Rembrandt van Rijn en Johannes Vermeer en hebben die life nagemaakt. Daarvan hebben ze foto’s gemaakt.
Als klap op de vuurpijl hadden ze een verrassing in petto: de juf werd de klas uit gestuurd. Bij terugkomst hadden ze met elkaar de Nachtwacht nagespeeld! Wat zijn wij trots op onze kinderen!
November
Tijdens de rekenles zetten wij ook spellen en werkvormen in. Dit vergroot de betrokkenheid van de kinderen tijdens de rekenles. Zij ervaren deze spellen en werkvormen als leuk en betekenisvol waardoor ze meer plezier in rekenen krijgen!
Sint Maarten, wij zijn er klaar voor!
Wat hebben we een gezellige middag gehad! De kinderen van groep 6-7-8 hadden als huiswerkopdracht spullen verzamelen in het bos. Zij hebben die spullen meegenomen naar de kinderen van groep 1-2-3 om samen met hen herfst Mandela’s te maken.
Met een taalopdracht hebben we de betekenissen van spreekwoorden opgezocht in het spreekwoordenboek. De spreekwoorden hebben we uitgebeeld en er zinnen mee gemaakt.
Oktober
Op dinsdagmiddag werken de kinderen aan hun persoonlijk leerdoel. Dit doen ze met veel enthousiasme en plezier. De kinderen kiezen zelf een onderwerp waar ze graag meer over willen weten of wat ze willen oefenen. Dit kan erg uiteenlopend zijn, zoals een filmpje leren maken, leren programmeren, een paalwoning bouwen, en leren werken met een atlas en daarbij alles over een land te weten komen. Kortom uitdagend werk waarbij de kinderen werken aan hun talenten!
Inmiddels hebben we onze boekenhoek een nieuwe look gegeven. Met de kinderen heeft juf Ineke weer boeken geleend bij de bibliotheek in Midsland. Leeskilometers maken is belangrijk en daarom stimuleren wij de kinderen om zelf een bijdrage te leveren in het boekenaanbod. Wij moedigen de kinderen aan om te lezen. Het maakt een groot verschil in het leven van kinderen of ze lezen of niet. Want lezen is noodzakelijk voor leren, zeker het leren op school. Wie goed leest en verhalende en informatieve teksten begrijpt, kan kennis opdoen en zich ontwikkelen. Daarnaast helpen verhalen en gedichten de kinderen ook om zich beter in te leven en om meer begrip te hebben voor anderen. Wie leest, leert de wereld!
September
Hebocon robot voertuigjes bouwen. In Japan kennen ze vele vrolijke vormen van vermaak. Eén van deze vormen is Hebocon: een sumo-worstel wedstrijd voor eenvoudige robots. Vandaag zijn de kinderen van groep 5 t/m 8 de hele dag bezig geweest met techniek om de robot voertuigjes te maken onder begeleiding van gastdocent Piet Masolt. De uiteindelijke wedstrijd was de afsluiting van een zeer geslaagde dag!
Afgelopen week een superleuke excursie gehad van SBB Terschelling, in het duingebied aan de rechterkant naast het Heartbreak Hotel in Oosterend! Feline Zwaan en Corien Haringa namen ons mee en vertelden over de duinen en wat verstuiving betekent. Verder dat je van alles kunt zien, ruiken, voelen en ook proeven zoals de duindoornbesjes. De kinderen waren erg geboeid door de verhalen over het duingebied in de Tweede Wereldoorlog. Het was een ware ontdekkingstocht door het duin!
Creativiteit en doelgericht samenwerken staan centraal in deze groepsopdracht. Gezellig met de groepen 4 t/m 8 door elkaar!
Augustus
Maandag 17 augustus zijn we weer met de kinderen gestart. De eerste periode staat in het kader van de Gouden Weken. We doen actief aan groepsvorming om een stevig fundament te bouwen voor de groep. Hier hebben we het hele jaar plezier van. Rekening houden met elkaars verschillen is heel belangrijk om respectvol met elkaar te leren omgaan. Daarom bieden we allerlei werkvormen aan, zodat de kinderen elkaar in diverse situaties ontmoeten.
Schooljaar 2019-2020
Juni
We zijn gestart met het kernconcept ENERGIE. De kinderen leerden hoe je je eigen tekenmachine maakt:
De kinderen van groep 7 zijn geslaagd voor het theroretisch verkeersexamen!
April
Deze periode hebben de kinderen thuis gewerkt sinds 18 maart jl. vanwege het coronavirus. We hadden elke ochtend de goede morgengroet voor de kinderen. Aansluitend startten we in twee groepen om met elkaar het werk te bespreken. Verder was er steeds contact met elkaar, er werd volop samengewerkt en hulp aan elkaar gegeven waar nodig. De kinderen werkten met Snappet met taal en rekenen en daarnaast aan creatieve opdrachten, zoals het maken van een lapbook. Ook bood juf Loes van obs ’t Jok in twee indrukwekkende filmpjes informatie aan over de Tweede Wereldoorlog. Dit herdenkingsjaar staat 75 jaar Vrijheid centraal. Het Nationaal Comité 4 en 5 mei heeft op haar site speciaal voor kinderen informatie staan.
Verder hadden we geregeld een challenge: een toffe uitdaging van bewegen, tekenen, foto’s maken, rekenen en nog veel meer! Natuurlijk is de paashaas ook langs geweest. Het gouden ei was voor een leerling van groep 7 die volgens traditie volgend jaar de paashaas mag zijn. In de foto’s een mooie compilatie van wat we deze maand allemaal hebben gedaan.
Nu hebben we eerst vakantie en starten we met elkaar op maandag 11 mei!
Maart
De kinderen zijn druk in de weer met hun persoonlijke leerdoelen. Ieder kind heeft een gesprek met de leerkracht. Er wordt besproken wat talenten zijn en wat de uitdaging is om te gaan leren. In de foto’s is te zien dat een leerling een knutselles geeft aan een aantal kinderen van groep 1, 2 en 3. Zij houdt van knutselen en wil graag leren lesgeven en uitleggen. Verder twee jongens die een gymles willen geven aan de klas. Zij willen presenteren voor de groep en hebben daarvoor een gymles voorbereid, klaargezet en uitgevoerd. En ook twee jongens die wilden graag pizza leren bakken, dat is goed gelukt en lekker dat de pizza was!
De kinderen hebben thuis allemaal een boek gelezen. Tijdens de taalles heeft een ieder een ‘boekenbox’ gemaakt. In de box staat allerlei informatie over het boek, zoals titel, hoofdpersonen, illustraties, samenvatting en een waardering voor het boek. Kortom een leuke manier om een ander te informeren over een leesboek!
Februari
Op excursie naar ’t Schylger Jouw voor een gastles van de biologiedocente. We zijn van alles te weten gekomen over de organen van het menselijk lichaam.
Deze maand zijn we twee keer naar de ijshal in Leeuwarden gegaan: schoolschaatsen in de Elfstedenhal. Met alle basisscholen van Terschelling met de boot en een busreis op naar Leeuwarden. De tweede keer hebben de kinderen de ‘Elfstedentocht’ geschaatst in de ijshal.
Maandag 24 februari zijn we gestart met het nieuwe kernconcept: Groei & Leven. Met de groepen 4 t/m 8 hebben we allerlei opdrachten en proefjes uitgevoerd, zoals over reactiesnelheid en oogtestjes. Aansluitend zijn we in de groep verder gegaan met het bedenken van onderzoeksvragen.
Januari
We zijn bezig met het kernconcept Communicatie. Gastdocent Matthieu heeft de kinderen les gegeven over grafische vormgeving en typografie. De kinderen hebben affiches ontworpen.
De kinderen hebben met de opdracht communicatiemiddel van de toekomst de tijdlijn van de telefoon in kaart gebracht. De telefoon met de kiesschijf was onbekend bij de kinderen. Wat fijn dat juf Bineke goed kon uitleggen hoe je hiermee kan bellen.
De kinderen zijn enthousiast aan de slag met hun persoonlijke leerdoelen. Er wordt aan van alles gewerkt, zoals leren programmeren met Scratch, een creales voor groep 1 en 2 ontwerpen en uitvoeren, een gymles bedenken met een instructiefilmpje voor de leerkracht, Prezi maken en blokletters leren schrijven.
Met EU-Schoolfruit ontvangt de Prinses Margrietschool 20 weken gratis groente en fruit voor alle kinderen. Dit stimuleert kinderen samen groente en fruit te eten in de klas! Een aantal ouders snijdt het fruit en zie de foto’s het gaat schoon op!
December
De Kerstuilen met de foute kersttruien zijn prachtig geworden, tevens hebben de kinderen geborduurd.
Deze maand hebben de kinderen brieven geschreven aan groep 8 van De Twiner in St. Jacobieparochie. Wat erg leuk is dat we een brief terug krijgen! In het kader van Kernconceptthema Communicatie weten de kinderen nu hoe je een indeling van een brief maakt.
Sinterklaas kwam op 5 december op school en wat een feest! In de klas stonden prachtige surprises voor de kinderen!
November
Maandag 11 november hebben we het nieuwe kernconcept Communicatie geopend met spelletjes en doe-opdrachten met alle kinderen van obs Prinses Margrietschool. Een superleuke start! En prachtig om te zien hoe kinderen elkaar helpen. In dit thema staan de volgende leerdoelen centraal: weten wat globalisering is en welke rol moderne media daarbij hebben gespeeld. Welke gevolgen heeft globalisering voor onze maatschappij. De kinderen leren dat je bij het overbrengen van een boodschap rekening moet houden met de belevingswereld en gedragscodes en verwachtingen van de ontvanger(s). Ze leren dat mensen soms aan een half woord genoeg hebben en dat heel veel uitleg soms toch tot misverstanden leidt.
In het teken van het NextLevelSchool project SPOT-ON hebben we met de groepen 4 t/m 8 gewerkt aan een werkstuk wat in op 10 december tentoongesteld wordt in de Blokhuispoort in Leeuwarden. De uitwerking is een eilander reliëf met hout uitgewerkt door gr 7-8 en daarbij interviews over onderdelen uit het reliëf door gr 4-5-6, zoals met een verkeersleider van de Brandaris en een medewerker van ’t Behouden Huis. De werkstukken van alle NextLevel Scholen worden hier tentoongesteld!
Deze maand heeft de Terschellinger voorleeswedstrijd plaatsgevonden. In de groep de voorbereiding met de klassenfinale. Super dat er 6 kinderen hieraan hebben meegedaan! Uiteindelijk heeft een jongen uit groep 8 gewonnen. Op dinsdag 19 november was de finale in Het Raadhuis. Vijf kinderen van de eilander basisscholen deden mee. Een leerlinge van obs ’t Jok is de winnaar geworden. Wij wensen haar veel succes in de ronde van Friesland!
Oktober
In deze periode stond ons Kernconcept Tijd & Ruimte centraal. We hebben met de kinderen gewerkt aan verschillende leerdoelen, zoals de belangrijkste tijdvakken in de geschiedenis, wanneer deze ongeveer plaatsvonden en door welke belangrijke gebeurtenissen of uitvindingen deze gemarkeerd worden.
Verder hebben we met rekenen gekeken hoe verschillende afstandsmaten zich tot elkaar verhouden en gewerkt met eenheden en maten.
De kinderen weten dat een kaart een schaalmodel is van de echte wereld en dat de schaal kan verschillen. Lln kunnen met een kaart overweg en kunnen coördinaten op een kaart lezen.
De kinderen kregen het programma RED CROSS QUEST aangeboden door het Rode Kruis en de Brandweer Terschelling. Het idee en doel van de speurtocht is om zo veel mogelijk kinderen zelfredzaam te maken bij bijvoorbeeld een ongeluk of andere noodsituaties. Door spelenderwijs de vragen te stellen met veel interactie is het de bedoeling dat de kinderen met plezier leren goed te handelen bij ongelukken. De speurtocht wordt begeleid met een fictief verhaal. In het verhaal zit Bram bij Maya in de klas. Bram is stiekem verliefd op Maya en wil indruk op haar maken. Haar ouders zijn beide dokter dus Bram wil laten zien dat hij ook veel weet van Eerste Hulp Bij Ongelukken, EHBO, net als Maya’s ouders. Maar Bram weet nog niks van EHBO, de deelnemers moeten Bram helpen het hart van Maya te winnen door hem allerlei EHBO-vaardigheden te leren.
Tijdens de Kinderboekenweek hadden we een leesmarathon georganiseerd. De kinderen hadden allemaal een heerlijk leesplekje ingericht!
September
Vandaag met gr 7/8 op kamp gegaan naar Heeg. We kunnen terugkijken op een heerlijke eerste dag. Na aankomst natuurlijk eerst de kamers ingericht. Aansluitend bezoek gehad van meester Menno, in het kader van de Gouden Weken waarin groepsvorming centraal staat. Samen met hem een energieke en sterke start gemaakt van onze schoolreis!
Vanmiddag hebben we een survival gehad. Allerlei spelactiviteiten met als kers op de taart suppen en waterfietsen….en niemand heeft het droog gehouden!
Vanavond een heerlijk diner en vrije tijd. Daarna hadden twee leerlingen een Bingo georganiseerd met 5 rondes. Daarbij waren leuke prijzen te verdienen en de kinderen waren erg fanatiek.
Nu ligt iedereen lekker te slapen en morgen weer een nieuwe dag met kanoën en zeilen op het programma!
Dag 2 van ons superkamp! We begonnen de dag met een stevig voedzaam ontbijtje. Vervolgens zijn we aan het kanoën geslagen. Dit ging bijna helemaal vlekkeloos tot juf Anouk een leerling bij het te water laten om liet kieperen. Hierna een prachtige tocht gekanood in Heeg en omgeving. Ook dit kwam weer goed. Na een lekkere lunch zijn we gaan zeilen. De groep was verdeeld over drie boten. We hebben ontzettend gaaf gezeild op het Heegermeer! Zeilen maakt hongerig en snel omgekleed, even later naar de eetzaal gegaan en genoten van een Mexicaanse maaltijd!
Daarna even de tijd om te bellen, te appen met het thuisfront. Ook de voorbereidingen voor de Bonte Avond werden getroffen. Wat hebben we met elkaar genoten, de Bonte Avond was een feestje. Wat zijn we trots op onze kanjers die alle activiteiten, spelletjes en catering zelf hebben verzorgd! Nu ligt iedereen na een drukke supergezellige dag in dromenland, tot morgen!
Vandaag dag 3 van onze schoolreis. Wat een slaapkoppen vanmorgen, niemand was voor half acht wakker! Een heerlijk ontbijtje gegeten met warme broodjes, eitjes en nog veel meer lekkers op het buffet. Daarna hebben we de kamers opgeruimd, bedden afgehaald en alles in de koffers gedaan. Vervolgens stond er een speurtocht op het programma door Heeg en die hebben we in vier groepjes gelopen. Natuurlijk kwamen we een hele leuke souvenirshop tegen waar het geld werd uitgegeven. Terug bij de StayOkay hebben we de lunch genuttigd en was er nog vrije tijd totdat Jan Ots de buschauffeur ons weer kwam ophalen. Een hele rustige busreis, zouden ze allemaal dan toch een beetje moe zijn? We kunnen met elkaar terugkijken op een superfijn schoolreis. Wat is het fijn dat we dit met elkaar aan het begin van het schooljaar mogen beleven om zo verder te groeien tot een groep leerlingen die op elkaar past en klaarstaat voor elkaar! Trots op dit groepje hoe ze dit nu al doen: gewoon KANJERS ?!
Augustus
De 26ste zijn wij met de kinderen gestart. De eerste weken zijn onze ‘gouden weken’ waarin groepsvorming centraal staat. Hiermee zetten wij in om met elkaar te groeien tot een dynamische en betrokken groep waarin leerlingen met aandacht voor zichzelf en hun omgeving leren functioneren. We bereiken dit door met elkaar het gesprek aan te gaan en spelactiviteiten in te zetten, zoals zichtbaar in de foto’s. Hier speelden we het spel Levend Stratego in het bos.
Woensdag heeft Menno Tuik (Bureauweerbaarheid) het programma ‘Reis van de Held’ aan de kinderen aangeboden. Hierin stonden diverse oefeningen centraal met als doel bewustzijn te ontwikkelen wie je wilt zijn, wat zal leiden tot zelfreflectie. Het ‘Challenge Day’ effect draagt bij om eigen keuzes te leren maken en een saamhorigheidsgevoel te ontwikkelen. Met elkaar kunnen we terugkijken op een inspirerende dag. De openheid en steun die de kinderen elkaar gaven was hartverwarmend. In de komende tijd zullen diverse spelactiviteiten en energizers worden ingezet, zodat de kinderen en leerkrachten verder kunnen groeien tot een hechte groep!
Schooljaar 2018-2019
Juli
Maandag 1 en dinsdag 2 juli heeft groep 7/8 genoten van een heerlijke schoolreis op ons eigen eiland! Op de fiets eerst een ’toeristische route’ naar de tennisbaan. Als start een tennisclinic bij tennisclub TOW. Tennisleraar Menno met hulp van Lynn boden een programma aan: eerst spelletjes om te oefenen en als afsluiting wedstrijden spelen. Daarna naar het Duinmeertje van Hee waar we Levend Cluedo (bosspel) hebben gespeeld. En daar hebben we ook genoten van een heerlijke lunch die bereid werd door een aantal ouders. In de loop van de middag gingen we naar de StayOkay. ’s Avonds een super Bingo en aansluitend het Weerwolvenspel met meester Lennard. Een nacht slapen in de StayOkay was een belevenis voor de kinderen! De volgende dag speelden we het toffe spel Archery Tag van MooiWeer. Bij de jachtaven hebben we geluncht die bereid werd door een aantal ouders. En als laatste activiteit zijn we gaan klimmen in het Klimbos van SportEvents. Al met al een sportief schoolreisje. En mooi om te zien hoe de kinderen met elkaar omgaan en samenwerken!
Juni
Dinsdag 25 juni vierden juf Lotte en juf Ineke hun verjaardag. Met z’n allen een sportieve start met de gymnastiekles: slagbal met hindernissen en keepertrefbal. Aansluitend in de klas zingen. Juf Lotte had een escapespel gemaakt waarbij allerlei codes verzameld moesten worden in groepjes. Toen alles was opgelost, kon de kist worden geopend en daar zat de traktatie in. Verder hebben we nog meer spelletjes gespeeld, zoals het schuilnamenspel, het voetbalspel en Party&Co. Wat een heerlijk feest hebben we met elkaar gehad!
Maandag 24 juni had gr 7/8 een strandexcursie bij Paal 8. En wat een prachtbegin van de dag op een zonovergoten strand! Op het strand hebben de kinderen als ‘woordvoerders van de natuur’ de natuur ontdekt o.b.v. Feline en Wanda. De kinderen weten nu bijvoorbeeld wat biestarwegras en een gemshoornworm is. Verder hebben de kinderen vogels gespot met de verrekijker, zoals de aalscholver, de drieteenstrandloper en de mantelmeeuw. Aan het einde van de excursie stond het sleepnetvissen centraal. Met z’n allen langs de kustlijn gelopen, Wanda liep in zee en nam het net mee. Staatsbosbeheer Terschelling bedankt voor de fijne ochtend!
Oerol begon 14 juni, en zoals voorgaande jaren droegen ook onze kinderen weer een steentje bij. Jörgen en Hugo zijn in de groepen 4 t/m 8 geweest om hun muziek- en dichtkunst met ons te delen. Vervolgens zijn zij met de kinderen gaan brainstormen over klimaatverandering en wat dit voor gevolgen heeft voor het eiland Terschelling. ‘Wat zou het eiland voelen en denken…?’ Deze brainstormsessie kreeg een vervolg door de gedachten om te zetten in zinnen, die te verwerken in een gedicht en het gedicht op een poster te plakken en te illustreren met drukinkt. De posters waren te zien tijdens Oerol op de Westerkeyn.
Mei
Door de gemeente Amsterdam en Veiligheid.nl is het lesprogramma ‘Doe iets!’ ontwikkeld over Cyberpesten, i.s.m. diverse organisaties. Gastspreker Barbara Willemsen was hierbij betrokken vanuit de organisatie Motiv-ICT Security. Groep 7/8 heeft woensdag gewerkt met de digibordles en de bijbehorende VR-brillen. De leerlingen weten wat cyberpesten is en hebben ‘ervaren’ via een virtuele wereld wat de gevolgen kunnen zijn. Bovendien zijn ze zich bewust geworden wat het betekent als je kiest voor een verdedigende rol. Mooi om te horen van onze leerlingen hoe zij onder woorden kunnen brengen welke keuzes zij willen maken om cyberpesten te voorkomen!
April
De meivakantie staat voor de deur. Afgelopen weken hebben we gewerkt aan het project over de Tweede Wereldoorlog. De kinderen hebben het leven van Anne Frank in tijdvakken verdeeld en uitgewerkt. Hier hebben we een tentoonstelling van gemaakt. Daarnaast hebben de kinderen een onderwerp uitgewerkt over wat zij wilde weten over de oorlog. Een eigen onderzoeksvraag vastgesteld en op eigen wijze vormgegeven en een presentatie bedacht voor klasgenoten.
De kinderen werken aan persoonlijke doelen en werken onderzoeksvragen uit, zoals: presentatie geven en klasgenoten toneelstukjes laten bedenken, een gymspel bedenken en zelf uitvoeren, samenwerken om antwoord te krijgen op een onderzoeksvraag, van ijslolliestokjes poppetjes maken en een verhaal mee bedenken. Hieronder een een aantal foto’s die hiervan een mooie weergave zijn.
De trainingen voor de roeiwedstrijd van de Terschellinger basisscholen zijn in volle gang op het Duinmeertje van Hee. Van de Prinses Margrietschool doen maar liefst 3 teams mee en onder begeleiding van ouders wordt er hard getraind. De leerlingen zijn gemotiveerd en zien uit naar 24 april!
Met de groep hebben we meegedaan aan de ‘Week van het geld’. Jacoba Haan, mederwerker van de Rabobank, heeft een gastles verzorgd. Zij heeft met de groep de cash-quiz gespeeld. De leerlingen hebben allerlei tips gekregen en nagedacht over hoe zij verstandig kunnen leren omgaan met geld. Zie foto’s.
De schoolvoorstelling van 27 maart is net achter de rug. We kunnen terugkijken op een fantastisch optreden opgevoerd door alle leerlingen van onze school! De leerlingen van groep 7 & 8 hebben op betekenisvolle wijze samengewerkt. De scenes hadden ze zelf vormgegeven door een draaiboek te schrijven. De leerkrachten stuurden hierbij het proces aan. De decorstukken zijn ook met elkaar gemaakt. Alle scenes van de groepen sloten op geheel eigen wijze op elkaar aan en hierdoor werd het verhaal van de Kleine Wolk die op reis ging zichtbaar. Wat is het fijn voor de leerlingen dat ze zoveel lieve en mooie complimenten hebben ontvangen van het publiek!
Wat een heerllijke, zonnige Boomfeestdag 2019 met gr 7&8! Opdrachten uitgevoerd en daarna boompjes geplant bij de SBB schuur in Lies. Zo leuk: het is echt het ‘Prinses Margrietbosje’ geworden. Voor de grap hebben de kinderen de boompjes een naam gegeven: Thirza, Jesse, Maria,etc. SBB Terschelling bedankt voor het leuke programma voor de kinderen! Zie bij de foto’s voor een impressie van deze ochtend.
Maart
Volgende week staat de Boomfeestdag gepland. We gaan met de leerlingen naar de Staatsbosbeheer schuur in Lies om o.b.v. SBB Terschelling een educatief programma te volgen en bomen te planten.
De maand maart staat in het teken van de schoolvoorstelling.
Een kleine wolk ontstaat in de woestijn. Het is er warm en de wolk is helemaal alleen. Hij wil op reis. De wind neemt hem mee. Eerst over Afrika, vervolgens over andere werelddelen. De wolk ontdekt dat overal verschillen zijn en er niet altijd even goed voor de aarde wordt gezorgd. Ook merkt de wolk dat hij niet altijd een wolkje blijft. Zo maakt hij kennis met mede-wolken. Samen kunnen ze regenen en sneeuwen. Zijn vriend de wind blijft niet altijd bij hem. Maar gelukkig vinden ze elkaar weer en komt de wolk uiteindelijk terug in de woestijn.
De basis van de voorstelling is een vooraf uitgewerkte verhaallijn, gebaseerd op het prentenboek ‘Kleine wolk’ van Bard Bothe. De verhaallijn wordt uitgespeeld door Kleine Wolk en Wind en verteld door de Verteller. Alle scenes in de voorstelling zijn bedacht door de leerlingen zelf. Ook is er veel samenwerking tussen de verschillende groepen. Zo maken een aantal leerlingen uit onze groep een dans voor de kleuters en begeleiden hen daarbij. Verder hebben de leerlingen van onze groep zich verdeeld over twee groepen en bereiden een eigen scene voor. Ze schrijven zelf het draaiboek. Het is prachtig dat de leerlingen hierbij dus samen het proces vormgeven: overleggen, geven en nemen, samenwerken om met elkaar tot een geweldige presentatie te komen. Zie ook foto’s.
De voorbereidingen voor de roeiwedstrijd bij het Duinmeertje van Hee zijn in gang gezet. De roeisloepen krijgen een opknapbeurt! De leerlingen hebben zich inmiddels opgegeven en binnen afzienbare tijd zullen de trainingen gestart worden.
Januari
Sinds dit jaar werken we in de groepen met MijnRapportfolio. Hierin worden persoonlijke doelen vormgegeven en documenten van de leerlingen zijn opgenomen. In MijnRapportfolio wordt de ontwikkeling van de leerling zichtbaar gemaakt door het overleg tussen leerling en leerkracht. Hierdoor is er ook sprake van het ontwikkelen van zelfreflectie bij de leerling. In MijnRapportfolio ontstaat ruimte om een brede ontwikkeling van de leerling te volgen. De leerlingen zijn enthousiast over dit systeem!
November
Deze maand heeft de week van de Mediawijsheid centraal gestaan. De Week van de Mediawijsheid vraagt aandacht voor kritisch, leerzaam en vooral positief mediagebruik. Deze campagneweek wordt elk jaar georganiseerd. Een vast onderdeel van de Week van de Mediawijsheid is de serious game MediaMasters. De interactieve game MediaMasters bestaat uit een reeks spannende opdrachten waardoor leerlingen kennismaken met de kansen en de gevaren van media.
September
We zijn gestart met de ‘Gouden weken’, dit houdt in de verbinding zoeken om elkaar te ontmoeten en een goede sfeer neer te zetten. Om dit te bereiken, worden er veel spelactiviteiten ingezet. Het is mooi om te zien dat de leerlingen van en met elkaar leren, zoals met het ‘voetbalspel’ waarbij een leerling een voetbal maakt van zijn gezicht met de handen op de wangen. Twee klasgenoten die ernaast staan vormen met 1 hand op het gezicht een doelpaal. De leerling met de bal ‘schiet’ de bal op tempo naar een ander. De leerlingen beleven aan dergelijke activiteiten ontzettend veel plezier met elkaar! (zie foto’s)
Vorige week hebben we een fantastische belevenis meegemaakt: de expeditie naar de Boschplaat. u kunt bij het nieuws van september lezen wat wij hebben gedaan.
De opening van het nieuwe schooljaar staat deze week centraal. De leerlingen hebben met elkaar een mooie invulling gegeven aan wat zij aan hun ouders willen laten zien: een toneelstuk, uitleg over Snoopy van de dag (=onopgemerkt complimenten geven door een leerling aan klasgenoten), Escher vogels maken en het voetbalspel spelen. Tevens hebben twee leerlingen tijdens de opening aan alle genodigden de plannen van onze groep gedeeld. Dit alles sluit aan bij ons kernconcept Binding. Trots kunnen we als groep zijn op de samenwerking!